19–22.05.2016, Wrocław
Narodowe Forum Muzyki
Musica Electronica Nova [MEN] w wyjątkowym wydaniu pod tytułem Wzrastanie wpisuje się w ogólne hasło Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocław 2016: Przestrzenie dla piękna. Po raz pierwszy festiwal MEN zabrzmi i wzrośnie w nowych salach NFM.
Czterodniowa, specjalna edycja łączy elektronikę z barwą orkiestry symfonicznej, brzmieniem zespołu kameralnego, a także z miejską przestrzenią. Dzięki nowatorskiemu spojrzeniu kompozytorów, elektroniczne medium zakiełkuje w salach koncertowych NFM oraz na Pl. Wolności. Kino Dźwieku pokaże muzyczne portrety miast, wystapi niepodważalnej precyzji zespół L'Ensemble InterContemporain (Paryż) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej NFM.

Program festiwalu został zbudowany wokół idei rodzenia się i powstawania, którą jednoznacznie pokaże instalacja Jeana-Luca Hervé, zmieniająca część betonowego placu przed NFM w rosnącą razem z muzyką zieleń. Instalacja ta jest powiązana z koncertem najsłynniejszego zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki współczesnej, paryskiego Ensemble Intercontemporain, założonego w 1972 roku przez Pierre’a Bouleza. Zaplanowany na 21 maja koncert jest wydarzeniem szczególnym – podczas wieczoru ten wyjątkowy, a występujący dopiero drugi raz w Polsce zespół dokona prawykonania zamówionego przez siebie utworu znakomitej wrocławskiej kompozytorki, cieszącej się w tej chwili już światową sławą Agaty Zubel. Obok niego zabrzmią kompozycje wielkiego Edgara Varèse i od lat cenionego na świecie Yana Maresza.
W piątek, 20 maja, usłyszymy fantastyczną NFM Filharmonię Wrocławską pod dyrekcją Michała Klauzy. Artyści zaprezentują repertuar łączący elektronikę z brzmieniem dużego zespołu symfonicznego. Koncepcja projektu zakłada pokazanie różnych sposobów współgrania tych dwóch elementów – od towarzyszącej orkiestrze elektroniki zarejestrowanej na nośniku (Höller) do przetwarzania dźwięków akustycznych w czasie rzeczywistym (Mitterer) po użycie, w utworze Simona Steena Andersena, samplera z próbkami różnorakich – często bardzo dowcipnie i wirtuozowsko wplatanych w warstwę orkiestrową – dźwięków znanych nam z codziennego życia. Podczas koncertu usłyszymy utwory kompozytorów różnych generacji, pochodzących z czterech obszarów geograficznych Europy, w tym z Krakowa. To miasto będzie reprezentowane przez dwóch młodych twórców – Piotra Roemera i Szymona Stanisława Strzelca, którzy na zamówienie festiwalu stworzyli wspólne dzieło.
MEN 2016 zaoferuje także obszerną odsłonę Kina Dźwięku, projektu, który towarzyszy festiwalowi od wielu już edycji. W związku z ESK zaproszeni zostali kompozytorzy z wielu stron Europy do stworzenia dźwiękowych portretów miast. Będziemy gościć we Wrocławiu dźwiękowe obrazy Warszawy, Krakowa, San Sebastian, Barcelony, Berlina, Paryża, Oslo, Tallinna, Wilna; pokażemy oczywiście także muzyczny portret Wroclawia. Sesje przeznaczone dla dzieci oraz dorosłych otworzą przed Państwem bramy do nowego spojrzenia na to, jak brzmią i grają różne miejsca w Europie – zarówno wielkie aglomeracje, jak i obszary bardziej tajemnicze i nieznane. W ten sposób realizujemy jedno z głównych założeń festiwalu Musica Electronica Nova, aby uczynić nieznane przystępnym i sprawić, by zainteresowanie współczesną muzyką stale rosło. Sesje Kina Dźwięku zaplanowane są w dniach 19–22.05.
MEN 2016 stwarza również każdemu okazję do spróbowania własnych sił twórczych – umożliwi to niedzielny koncert w niedzielę – 22 maja, który będzie interaktywną grą dźwiękową, prowadzoną przez estońskiego artystę Tarmo Johannesa.
Czas wyostrzyć zmysły. Zapraszamy.
Elżbieta Sikora, dyrektor artystyczny
Szczegóły programu: T U T A J