Zgłoś uwagę

Czechosłowacka Nowa Fala w ramach ESK 2016

Czechosłowacka Nowa Fala jest nazywana "cudem nad Wełtawą" albo wprost "złotymi latami 60.". To jedno z najbardziej twórczych zjawisk w powojennej historii kina europejskiego, które mogło zaistnieć dzięki kilku splatającym się czynnikom. Przegląd potrwa od 23 lutego do 30 czerwca, a zainauguruje go "Miłość blondynki" Miloša Formana. 

Czechosłowacka Partia Komunistyczna zmieniała w tym czasie wizerunek, zostały uruchomione reformy zmierzające do decentralizacji gospodarki, przeobrażały się także powołane w latach 50. zespoły filmowe, które uwolniły się spod władzy Centralnej Rady Artystycznej, dotychczas ostatecznej instancji akceptującej scenariusze. Choć cenzura została formalnie zniesiona zaledwie na kilka miesięcy w 1968 roku, to utrzymywała się atmosfera otwartej debaty publicznej. Brytyjski reżyser Lindsay Anderson twierdził wręcz, że Czechosłowacja w latach 1963-1968 była krajem z najlepszymi warunkami do twórczości filmowej na świecie.

W tak sprzyjającym środowisku debiutowało młode pokolenie twórców, słuchacze reżyserii filmowej na FAMU, prowadzonej przez nestora kinematografii czechosłowackiej Otakara Vávrę. Wśród nich byli Evald Schorm, Věra Chytilová, Jaromil Jireš. Wraz ze stałymi współpracownikami, Ivanem Passerem i Jaroslavem Papouškiem, pojawił się Miloš Forman. Sukcesywnie dołączali kolejni: Jan Němec, Jiří Menzel, a także Słowacy Juraj Jakubisko, Elo Havetta i Dušan Hanák. Wspólnie z reprezentantami starszego pokolenia rozpoczęli przemarsz przez międzynarodowe festiwale filmowe, dowodząc nie tylko amerykańskiej Akademii Filmowej (dwa Oscary), że mała kinematografia może osiągnąć wielki sukces.

Nowa Fala oscylowała między patosem a groteską, abstrakcją a obserwacją, materialnością a metafizyką. Po 1966 roku i odrobieniu lekcji z rzeczywistości reżyserzy zaczęli się stopniowo skupiać na formalnym szaleństwie, fabularnym zmyśleniu i naginaniu zasad. Nowa Fala to także kino posiłkujące się literaturą Bohumila Hrabala, Arnošta Lustiga, Vladislava Vančury, Milana Kundery. Ważnym dla tego nurtu tematem było poznawanie rzeczywistości czeskiego i słowackiego człowieka w kontekście czasu wolnego, święta i zabawy, różnych form kultury masowej jako węzłowych momentów w życiu członka społeczeństwa socjalistycznego.

Pełen program można znaleźć: T U T A J

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

Pociągi pod specjalnym nadzorem

Podziel się

Wróć do spisu aktualności
<< Poprzednia Następna >>

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail