Zgłoś uwagę

"Dr Jekyll and Mrs Hyde" – festiwal szkła

Już po raz piaty artyści i entuzjaści sztuki szkła spotkają się we Wrocławiu na Europejskim Festiwalu Szkła „Play with Glass”. Z każdym rokiem festiwal wywołuje coraz większe zainteresowanie – w Polsce i za granicą i powoli wyrasta na najważniejszą w Europie cykliczną imprezę związaną ze sztuką szkła.

Play With Glass – Europejski Festiwal Szkła
15.10 – 10.11.2016


⇒PROGRAM I MAPA

Organizatorzy, Anita Bialic i prof. Kazimierz Pawlak, zapraszają do udziału w festiwalowych wydarzeniach wybitnych europejskich artystów szkła, którzy są przedstawicielami trzech pokoleń.
„Chcemy w ten sposób pokazać, jak wielkie możliwości stwarza szkło w tworzeniu dziel sztuki. Jednocześnie śledzimy zmiany zachodzące w wykorzystaniu tego materiału na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat” – podkreśla Kazimierz Pawlak.

Najważniejszym wydarzeniem Europejskiego Festiwalu Szkła „Play with Glass” jest wystawa główna, co roku na inny temat, prezentowana w historycznej Sali Sesyjnej na Dworcu Wrocław Główny, oraz w Galerii Miejskiej w Łodzi, Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze i w Galerii Sztuki w Legnicy.

Tegorocznej wystawie głównej, "Dr Jekyll and Mrs Hyde”, towarzyszą wystawy organizowane w dziesięciu wrocławskich galeriach, m.in. Debiut Festiwalu w Galerii Arttrakt, na której zostaną zaprezentowane prace czeskiego projektanta, Sebastiána Kitzbergera, nominowanego w 2015 roku do nagrody Odkrycie Roku, Czech Grand Design Awards, oraz „Where is my Paradise?”, indywidualna wystawa wybitnego japońskiego artysty, zamieszkałego w Niemczech, Shige Fujishiro, w galerii SiC! BWA Wrocław.

W ramach festiwalu odbędzie się także międzynarodowe seminarium poświęcone europejskiej sztuce szkła, oraz liczne projekty artystyczne i edukacyjne: Szkło w przestrzeni Miejskiej Wrocławia, Szklana Witryna, Szklany Autobus, Dni Otwarte w Katedrze Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu oraz w dolnośląskich pracowniach szkła, warsztaty szklarskie. W czasie tegorocznego festiwalu, w „Szklany Weekend”, w dniach 15 – 16 października, wszystkie galerie, prezentujące wystawy w ramach festiwalu, będą otwarte.

Europejski Festiwal Szkła jest organizowany od 2012 r., corocznie w październiku, przez Galerię BB i Fundację Fly with Art, w ścisłej współpracy z Gminą Wrocław oraz Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu i Związkiem Polskich Artystów Plastyków – Okręg Wrocławski. Projekt festiwalu został włączony do aplikacji miasta Wrocław do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Piąta edycja Europejskiego Festiwalu Szkła jest współfinansowana przez Europejską Stolice Kultury Wrocław 2016.

Wystawy w ramach Play With Glass:
Dr Jekyll and Mrs Hyde
17 października – 10 listopada 2016

otwarcie: 17 października, godz. 17:00
Dworzec Główny, Sala Sesyjna

Wystawa główna w ramach projektu Play with Glass – European Glass Festival.

W znanej na całym świecie noweli szkockiego pisarza Roberta Louisa Stevensona „Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde”, 1886, ceniony londyński lekarz dr Henry Jekyll zmienia się, pod wpływem zażycia wynalezionego przez siebie eliksiru, w okrutnego Edwarda Hydea. Jekyll, nie mogąc się pogodzić z czynami dokonywanymi przez siebie pod postacią Hydea, popełnia samobójstwo.Nowela Stevensona, określana jako portret psychopatologicznej podwójnej osobowości, wprowadziła na trwałe do potocznego języka frazę Jekyll i Hyde” jako określenie osoby o rozdwojonej osobowości.Czy zamiana doktora Jekylla w panią Hyde zapobiegnie samobójstwu? Czy pani Hyde, podobnie jak pan Hyde, okaże się także potworem? A może będzie londyńską emancypantką, walczącą o prawa kobiet?Historia dr Jekylla nadal rozpala wyobraźnię czytelników opowieści Stevensona na całym świecie. Czy sprowokuje także artystów zaproszonych do udziału w głównej wystawie 5. edycji Europejskiego Festiwalu Szkła „Play with Glass” pt. „Mr Jekyll and Mrs Hyde” – do przedstawienia własnej wersji wydarzeń?Do zaprezentowania, przy wykorzystaniu szkła, opowieści o współczesnym dr Jekyllu, osamotnionym w industrialnej i wirtualnej przestrzeni XXI wieku?

Anita Bialic

Artyści
Kalina Bańka – Polska; Jakub Berdych – Czechy; Æsa Björk – Norwegia; Javier Blanco – Hiszpania; Jana Hojstričová, Palo Macho – Słowacja; Krista Israel – Holandia; Maria Koshenkova – Rosja/Dania; Magdalena Kucharska – Polska; Sini Majuri – Finlandia; Mihály Melcher – Węgry; John Moran – Belgia; Silvio Vigliaturo – Włochy; Janusz Walentynowicz – Dania/USA; Krzysztof Wałaszek – Polska; Bernd Weinmayer – Niemcy/Austria; Dana Zámečníková – Czechy; Barbara Zworska-Raziuk – Polska
kurator: Anita Bialic


Beginning – Sebastián Kitzberger | Debiut Festiwalu
15 – 31 października 2016Galeria Arttrakt
otwarcie: 17 października 2016, godz. 20:00

Rokrocznie autor wystawy odbywającej się w Galerii Arttrakt podczas Europejskiego Festiwalu Szkła „Play with Glass” wskazuje studenta uczelni artystycznej – z wydziału czy kierunku związanego ze szkłem artystycznym – który jego zdaniem zasługuje na przedstawienie szerszej publiczności.

Sebastian Kitzberger, 1992, ukończył Średnią Szkołę Szklarską (Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská) w Wałaskim Międzyrzeczu, Czechy, 2012. Obecnie jest studentem Pracowni Szkła prowadzonej przez Rony’ego Plesa w Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej (VŠUP) w Pradze, Czechy. Był stypendystą w pracowni Koncepcja – Obiekt – Znaczenie (K.O.V.), prowadzonej przez Evę Eisler w praskiej Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej. Brał udział w kilku grupowych wystawach, w tym: Salone Internazionale del Mobile, Mediolan, Włochy, 2015; London Design Festival, Wielka Brytania, 2014; Designblok 2014, Praga. Otrzymał Design Talent Card na Designblok 2014 oraz był nominowany do nagrody Odkrycie Roku, Czech Grand Design Awards, 2015. Pracuje w wielkoformatowych technikach, koncentrując się na szkle ciętym oraz na uzyskiwaniu różnorodnych kolorów szkła. Jego prace są zabawne i precyzyjnie wykonane. Sebastian Kitzberger współpracuje ze Stepanem Smetaną, studentem Pracowni Architektury w Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej – wspólnie zaprojektowali serię lamp pod nazwą “Beginning” (Początek).


Where is my paradise? – Shige Fujishiro
17 października 2016 – 12 listopada 2016
Galeria SiC, Plac gen. T. Kościuszki 9/10
otwarcie: 17 października 2016, godz. 19:00

Gdzie jest mój raj?
Uwodzicielskie obiekty Shige odnoszą się do symboliki rajskiego ogrodu. Mając świadomość, że zostaliśmy z niego wygnani, próbujemy jednocześnie doszukiwać się rajskiej obietnicy w małych przyjemnościach świata materialnego. Choć rzeźby Shiege imitują świat roślinny oraz przedmioty użytku codziennego, to dominuje w nich niezależna materialność. Miliony szklanych paciorków, druty i agrafki wzbudzają podziw, ale też zarazem niepokój. Prace uzupełnione o wypreparowane zwierzęta w całości stają się opowieścią o obiecanej idyllicznej krainie, o naszych wyobrażeniach o Edenie, ale jednocześnie o brutalnym zderzeniu z rzeczywistością. Czy to, co nas otacza, jest wystarczające? „Where is my paradise” to wystawa zadająca pytania na różnych poziomach. O jaki rodzaj rzeczywistości tutaj chodzi? Czy to raj? Miejsce przestępstwa? Muzeum? A może zoo? Shiege wyplata obiekty z błyszczących, szklanych koralików, które są jednym z najstarszych elementów biżuterii oraz wczesnohistorycznym towarem wymiennym. Motywy zwierzęce, roślinne oraz zwykłe torby na zakupy, składające się z milionów lśniących paciorków, uwodzą nas swoim kunsztem i starannością wykonania. To mozolna i ciężka praca artysty, który kreuje kolejny sztuczny świat w świecie już całkowicie wykreowanym. Wykorzystując motywy biblijne odnoszące się do rajskiego ogrodu, krainy szczęśliwości czy wiecznej próby poszukiwania szczęścia, Fujishiro buduje kolejny mit, dodając kolejne warstwy narracji. Czym jest raj w obliczu zindywidualizowanych światów człowieka postmodernistycznego? Kim jest artysta, który tworzy nowe sztuczne światy i formy? Po japońsku raj znaczy dosłownie „najwyższe szczęście”. To pierwszy stopień do „czystej krainy”, w której zostaje przerwana pętla odrodzenia. Tam ani naturalność ani kreacjonizm sztuki nie miałby znaczenia. Etos raju jako idea jest piękny, ale żeby się do niego dostać, trzeba spełnić jeden warunek. Cytując piosenkę Niny Hagen: „Wszyscy chcą do raju, ale nikt nie ma ochoty na śmierć”.

SHIGE FUJISHIRO
Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych i Teorii Sztuki na Uniwersytecie w Hiroszimie, Japonia, 2002. Studia doktoranckie na Wydziale Sztuk Pięknych i Teorii Sztuki na Uniwersytecie w Hiroszimie, 2002–2005. Uczestnik wymiany studenckiej w Szkole Wyższej w Hannoverze (Hochschule Hannover), Niemcy, 2000–2001. Mieszka i pracuje w Niemczech. Laureat kilku nagród, m.in.: Jutta Cuny-Franz Förderpreis, Muzeum Pałac Sztuki, Düsseldorf, Niemcy, 2011; nagroda fundacji Alexander Tutsek-Stiftung, Coburger Glaspreis 2014, Kunstsammlungen der Veste Coburg, Coburg, Niemcy. Udział w indywidualnych i zbiorowych wystawach, m.in.: Dom Sztuki w Monachium, Niemcy, 2011; GLASPLASTIK UND GARTEN, Münster, Niemcy, 2013; Coburger Glaspreis 2014, Kunstsammlungen der Veste Coburg, Coburg, Niemcy.

Jego prace znajdują się m.in. w kolekcji fundacji Alexander Tutsek-Stiftung, Monachium, w zbiorach Kunstsammlungen der Veste Coburg, Europejskie Muzeum Współczesnego Szkła, Rödental, Niemcy oraz w Muzeum Kunstpalast w Dusseldorfie. Shige Fujishiro, japoński artysta zamieszkały w Niemczech, bada w swojej sztuce kulturowe różnice pomiędzy Wschodem a Zachodem. Jego ulubionym materiałem są szklane koraliki.


Karty pamięci – Małgorzata Mitka
15 października – 31 października 2016Galeria BB, ul. Jatki 3-6
otwarcie: 18.10.2016, godzina 20.00

Urodziłam się w Laskach koło Olkusza. W tej małej wiosce położonej przy lesie uczyłam się chodzić, poznawałam pierwszych znajomych, bawiłam się na boisku, skończyłam szkołę, zakochałam się... Od 5 lat mieszkam we Wrocławiu, ale wracam do Lasek przy każdej sposobności. Spotykam się z rodziną i znajomymi, chodzę z psem na długie spacery – i ze smutkiem zapisuję w pamięci zmiany, które nastąpiły od mojego wyjazdu do Wrocławia. Nowe budynki w miejscu starych, nowe sklepy, dyskoteka, coraz mniej uprawnych pól i gospodarstw. Tylko kaplica i szkoła stoją na tym samym miejscu od kilkudziesięciu lat.Nie wiadomo dokładnie, kiedy powstały Laski; dokumenty wskazują na II połowę XVIII wieku.

Swój rozwój Laski zawdzięczają hutnictwu w Bolesławiu i Kuźnicy Błędowskiej. Mieszkańcy Lasek zajmowali się też wyrębem lasów. Historię Lasek przez wiele lat spisywał jej mieszkaniec, Henryk Czerniak. Stworzył on niezwykłą, ręcznie pisaną czterotomową kronikę, ilustrowaną 535 oryginalnymi fotografiami.Pasja pana Henryka natchnęła mnie pomysłem utrwalenia historii mojej wsi na szklanych taflach. Wykorzystałam fragmenty "Kroniki Lasek", wykaligrafowane przez Henryka Czerniaka, do stworzenia mojej osobistej "szklanej kroniki Lasek". Opowiadam historię małej miejscowości, która zawsze będzie moim rodzinnym domem.
Małgorzata Mitka

MAŁGORZATA MITKA
Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, 2016.

Od czasów nauki w liceum interesuje się szkłem. Wykorzystuje każdą sposobność, żeby poszerzyć wiedzę o technikach szklarskich i rozwijać umiejętności w pracy ze szklaną materią. Lubi eksperymentować, realizując wymyślone przez siebie projekty. Chętnie sięga po nowe wyzwania, jest uparta w dążeniu do założonych celów.
Koordynator projektu "Szklane witryny”, realizowanego w ramach European Glass Festival w 2015 roku.


"Flamingi i inselbergi" – Stefan Sadowski
15–28 października 2016
Galeria Sztuki SOCATO, Plac Solny 11
otwarcie wystawy: 18.10.2016, godzina 17.00

Szkło, jako tworzywo i artystyczny materiał, posiada – oprócz swoich wspaniałych zalet – jedną wadę: jest czasem za ładne. Ma wpisane w swój wewnętrzny charakter całe pokłady naturalnej urody i ta wartość eksponuje się niejako sama. To, co zdaje się być atutem tego tworzywa, może być też jednocześnie rodzajem pułapki dla projektanta. Staje się czymś, co zaczyna dominować, tworząc rodzaj dekoracyjnej, zewnętrznej i nie zawsze potrzebnej aury, zacierającej czystość finalnego przekazu.Stefan Sadowski jest jednym z niewielu artystów szkła, którzy nie ulegli walorom dekoracyjnym tego szlachetnego materiału. Niezliczone obiekty, realizowane z konsekwencją i artystycznym uporem, składają się na wielowątkowe i różnorodne tematycznie cykle. Wykonując je na przestrzeni prawie półwiecza, Sadowski posługuje się zróżnicowaną stylistyką: od prawie minimalistycznego traktowania, po rozwichrzoną ekspresyjność, podbitą często prawie że romantycznym postrzeganiem rzeczywistości. Jednocześnie świadomie, z wyczuciem i z techniczną wirtuozerią, wykorzystuje takie naturalne walory tworzywa, jak jego naturalna estetyka, ekspresja, a nawet symbolika materiału.Stefan Sadowski w sposób przekonujący artystycznie materializuje własne różnorodne inspiracje, pomysły i twórcze refleksje. Jego szklane obiekty i rzeźby nie są eleganckimi, dekoracyjnymi czy artystycznymi gadżetami, lecz spełniają – tak jak robi to dobry obraz, mądra książka, film czy wzruszający utwór muzyczny – rolę przekaźnika idei i myśli.

Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki

STEFAN SADOWSKI
Studia na Wydziale Malarstwa i Rzeźby pod kierunkiem prof. prof. Marii i Stanisława Dawskich, Studium Projektowania Szkła, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych (obecnie: Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta) we Wrocławiu, 1963–1969. Od uzyskania absolutorium w 1968 roku projektant w Hucie Szkła „Sudety”, kierownik od 1975, a później – główny specjalista. W 1986 roku założył własną pracownię Glass Studio w Polanicy-Zdroju.

Zdobywca wielu nagród, m.in.: wyróżnienie, Ogólnopolska Wystawa Szkła Artystycznego i Użytkowego, Katowice, 1975 i 1977; brązowy medal, Triennale Szkła w Kłodzku, 1977; nagroda fundowana, Ogólnopolska Wystawa Szkła Artystycznego i Użytkowego, Katowice, 1979; „Wzór Roku”, Międzynarodowe Targi Poznańskie, 1982; brązowy medal, „Artists Confronting the Inconceivable”, American Interfaith Institute, Filadelfia, USA, 1992.

Udział w ok. 20 wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, m.in.: Chateau d'Oupeye, Oupeye, Belgia, 1993; Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2000. Udział w ok. 40 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą, m.in.: Coburger Glaspreis, Kunstsammlungen der Veste Coburg, Niemcy, 1977, 1985; Międzynarodowa Wystawa Szkła Kanazawa, Kanazawa, Japonia, 1990, 1992; „Nowe polskie szkło”, Fińskie Muzeum Szkła Riihimäki, Finlandia, 1996, „Ceramika i szkło polskie XX wieku”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2004. Wielokrotnie prezentował swoją twórczość podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz Międzynarodowych Targów we Frankfurcie nad Menem, Niemcy.

Prace w kolekcjach muzealnych i prywatnych, w Polsce i za granicą, m.in.: Muzeum Narodowe w Warszawie; Muzeum Narodowe we Wrocławiu; Muzeum Narodowe – Muzeum Sztuk Użytkowych w Poznaniu; Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze; Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, Sosnowiec; Muzeum Ziemi Kłodzkiej w Kłodzku; Muzeum Zamkowe w Książu; Muzeum Szkła w Ebeltoft (Glasmuseet Ebeltoft), Dania; Europejskie Muzeum Szkła Nowoczesnego (Europäisches Museum für Modernes Glas), Rödental, Niemcy; Glasmalerei Peters Studios, Paderborn, Niemcy.


Travellers - Marta Gibiete
15 października –10 listopada 2016

Galeria KAPRYSY
otwarcie: 15 października 2016, godz. 17:00

Wędrowcy
Pamiętam z dzieciństwa to uczucie szczęścia, które towarzyszyło mi, gdy podczas gorącego letniego dnia leżałam na pełnej kwiatów łące i obserwowałam białe chmury, przypominające rybie płetwy przepływające po błękitnym niebie. Skąd przybyły, w jaki sposób się tu znalazły? Wyobrażałam sobie na przykład, że ta śmieszna chmura, która właśnie nade mną przepłynęła, pojawia się kilka godzin później nad miastem mojej przyjaciółki. Może chmura opowie jej, jak to dobrze spać na łące pełnej kwiatów?
Wiele lat później inna moja przyjaciółka, z Finlandii, powiedziała mi przed powrotem do domu: "Za każdym razem, kiedy będę wpatrywać się w księżyc w pełni, otrzymasz ode mnie pozdrowienia". Na początku często otrzymywałam od niej pozdrowienia, teraz zdarza się to coraz rzadziej.

Z chmurami, światłem i gwiazdami możemy podróżować dookoła świata niezliczoną ilość razy. Ja przemierzam różne miejsca, te blisko i te daleko od mojego domu, ze swoimi myślami, marzeniami i pracami. Wszystkie moje szklane obiekty, podróżując, przewożą moje pozdrowienia dla ciebie.

Kształt, kolor i struktura to cechy materiału, które inspirują mnie do tworzenia. Szkło samo w sobie jest niezwykłym materiałem twórczym. Codziennie poznaję wiele jego twarzy – tak różnych i tak pięknych.
Lubię marzyć o podróżujących w przestrzeni. Lubię obserwować chmury na niebie. Lubię zbierać grzyby w lesie i słuchać ptasich chórów... Wszystkie moje marzenia, myśli i pomysły można odnaleźć w moich szklanych obiektach – moich wędrowcach.

Marta Gibiete

MARTA GIBIETE
Dyplom ze szkła artystycznego na Wydziale Sztuk Wizualnych (3D) Łotewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Rydze, 2005. W latach 2002–2016 otrzymała liczne stypendia i granty na realizację projektów artystycznych. Nagroda Muzeum Szkła w Ebeltoft, Glasmuseet Ebeltoft, Dania, w międzynarodowym konkursie Young Glass '97; nagroda Fundacji im. Jutty Cuny-Franz, Muzeum Szkła Hentrich, Pałac Sztuki w Düsseldorfie, Niemcy, 1999. Nominacja do nagrody Łotewskiej Akademii Sztuk Pięknych, 2011.

Udział w 8 wystawach indywidualnych i w ponad 100 wystawach międzynarodowych, m.in. Young Glass '97, Muzeum Szkła w Ebeltoft; Women Glass Artists Today, Pałac Sztuki w Düsseldorfie, 2000; Coburger Glaspreis, Coburg, Niemcy, 2006, 2014; Międzynarodowa Wystawa Szkła w Kanazawie, Japonia, 2007; European Glass Context, Bornholm, Dania, 2008, 2016; "UFO Unikat-Forma-Obiekt", Europejski Festiwal Szkła "Play with Glass" we Wrocławiu, Polska, 2013; Lux Aeterna, Międzynarodowe Biennale Szkła w Strasburgu, Francja, 2015.

Jej prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Szkła w Ebeltoft, Dania; Pałacu Sztuki w Düsseldorfie; Muzeum Szkła Fundacji Ernstingów, Ernsting Stiftung, Coesfeld, Niemcy; Łotewskiej Ambasady w Berlinie, Niemcy; Muzeum Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa w Rydze, Łotwa.

Lubi jeździć na rowerze i zbierać grzyby.


Martwa natura – Anna Gałuszka
15 października – 10 listopada 2016

Galeria Tętno
otwarcie: 18 października 2016, godz. 20:00

Pojęcie martwa natura, czyli stil-leven, oznacza ciche, nieruchome życie. W moim projekcie nawiązuję zarówno do martwej natury, z którą stykam się na co dzień – martwych zwierząt mijanych na drodze, symbolizujących nieuchronność śmierci – jak również do martwej natury, która jest tylko kompozycją estetyczną.W prezentowanych na wystawie obiektach: przewrotnych, śmiesznych, niekiedy wręcz infantylnych czy kiczowatych, staram się zatrzymać codzienną chwilę, zwrócić uwagę na piękno świata, a jednocześnie ukazać bolesną prawdę o jego nietrwałości i zepsuciu oraz o nieuchronnym przemijaniu naszego życia i o kończącej je śmierci.Szkło jest tylko jednym z materiałów, jakie wykorzystuję do tworzenia prac. Często łączę szkło z gliną, tkaniną, ale także z blachą i futrem. W moich kompozycjach znaleźć można także zasuszone owoce, ptasie pierze czy zwierzęcą sierść.
Anna Gałuszka

ANNA GAŁUSZKA
Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (obecnie: Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta), 1999.

Udział w 2 wystawach indywidualnych oraz w ok. 20 wystawach zbiorowych w Polsce i Danii. Od 2012 roku aktywnie uczestniczy w działaniach podejmowanych przez Fundację Fly with Art w ramach Europejskiego Festiwalu Szkła "Play with Glass", m.in. organizowała i prowadziła warsztaty szklarskie w Zakładzie Poprawczym Ministerstwa Sprawiedliwości w Sadowicach, Stowarzyszeniu Ocalić Szansę – SOS we Wrocławiu, oraz w świetlicach środowiskowych i wiejskich na Dolnym Śląsku. Koordynowała projekt Szklany Autobus dla dzieci niepełnosprawnych i seniorów. Od 2015 roku prowadzi, wspólnie z Moniką Muszyńską i Martyną Zaradkiewicz, Galerię Tętno we Wrocławiu.


HOT DOG – Stanisław Jan Borowski
15 - 31 października 2016
Galeria Versus
otwarcie: 18 października 2016, godz. 20:00

Stanisław Jan Borowski to artysta przez duże „A”, niekwestionowany mistrz obróbki szkła i twórca rzeźb znajdujących się w kolekcjach i zbiorach sztuki na całym świecie. Szkło jest jego pasją, a zamiłowanie do tego materiału jest wpisane w jego kod genetyczny! Staniego znam już kilkanaście lat i wielokrotnie miałam okazję spędzać z nim czas w Studio Borowski, gdzie powstają jego obiekty. Jako niemalże rówieśnicy i artyści mamy podobne płaszczyzny porozumienia. Przegadane dziesiątki godzin, mnóstwo czasu spędzonego wspólnie przy warsztacie szklarskim, chwile radości i frustracji, zmęczenia i euforii… to wszystko dało mi odwagę, aby zaprosić Staniego i jego sztukę do kameralnej przestrzeni Galerii Versus.Prace zaprezentowane na wystawie HOT DOG wymykają się klasycznemu pojęciu szklanej rzeźby. Perfekcyjnie ukształtowane szkło często połączone jest z drewnem, metalem, ceramiką, a mocne, zdecydowane kolory oddają witalność twórczą i niczym nieskrępowaną wyobraźnię artysty. Dodatkowo szczypta humoru, lekkie „przymrużenie oka” i nieoczywiste nawiązania do otaczającego świata pokazują to, co cenię w Stanim najbardziej: wrażliwość i niezwykłą wnikliwość w obserwacji tego, co dzieje się wokół nas.
Pati Dubiel

STANISŁAW JAN BOROWSKI
Urodzony w Polsce w 1981; w 1983 roku wraz z rodzicami wyjechał do Rheinbach w Niemczech. Swoje pierwsze doświadczenia ze szkłem artystycznym miał już jako dziecko, w niemieckiej pracowni swojego ojca Stanisława Borowskiego – znanego artysty szkła. Ukończył średnią szkołę wzornictwa w Kolonii, Niemcy, 2002, oraz program edukacyjny w Kurek Studio, Bad Godesberg, Niemcy, 2002. Absolwent Instytutu Ceramiki i Szkła Artystycznego (Hochschule Koblenz, Institut für Künstlerische Keramik und Glas), Höhr-Grenzhausen, Niemcy, 2007.

Uczestniczył w kilku wystawach w Niemczech, USA i Holandii, m.in.: "Stani – Glass Tales" – wystawa indywidualna, Habatat Galleries, Royal Oak, Michigan, USA, 2009; "Borowski Family", Rosenthal Gallery, Hamburg, Niemcy, 2008. Uczestniczy w corocznej wystawie organizowanej przez Habatat Galleries, USA – Annual International Glass Invitational Award Exhibition, jak również w wielu znaczących międzynarodowych targach sztuki, m.in.: Art Cologne – Międzynarodowe Targi Sztuki w Kolonii; LINEART, Gandawa, Belgia; PAN Amsterdam – targi sztuki i designu, Holandia; SOFA, Chicago; Art Palm Beach, West Palm Beach, Floryda, USA. Współpracuje z galerią Continuum Gallery, Königswinter, Niemcy.

Na odbiór jego rzeźb ogromny wpływ ma oświetlenie. 'Stani' pracuje w niemal wszystkich technikach na zimno i na gorąco, w tym m.in.: pâte de vere, odlewanie, dmuchanie szkła na gorąco. Często zdarza mu się łączyć szkło ze stalą, bronzem i drewnem. Jego zabawne prace inspirowane są naturą w różnym rozumieniu tego słowa.


Inside – Magdalena Tyc-Witwicka
15 października – 10 listopada 2016
Galeria TYC ART
otwarcie: 18 października 2016, godz. 19.00

Wewnątrz znajdziesz to, co najciekawsze. Wewnątrz czeka to, co najważniejsze... Szkło, w odróżnieniu od wielu innych materiałów, posiada także wnętrze – czasem istotniejsze i bardziej frapujące niż powierzchnia. Dostrzeżenie tego wnętrza, jego różnorodności, wymaga uwagi i skupienia...

Zajrzyjmy do wnętrza szkła, odkryjmy jego kolory, blaski, cienie i lustrzane odbicia, ukryte pod powierzchnią. Wędrujmy w wyobraźni przez niezmierzone przestrzenie szkła. Zanurzmy się w nim niczym w głębinach oceanu.

Magdalena Tyc-Witwicka

MAGDALENA TYC- WITWICKA
Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastyczne im. Stanisława Kopystyńskiego we Wrocławiu ze specjalnością formy użytkowe (jubilerstwo),1993. Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (obecnie: Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta), w pracowni prof. J. Chodurskiego, 1999.

Od 1996 prowadzi autorską pracownię szkła, w której projektuje i realizuje obiekty unikatowe: rzeźby i szklane obrazy, szkło użytkowe oraz przeszklenia i elementy dekoracyjne do wnętrz mieszkalnych i komercyjnych. Od 2014 roku prowadzi we Wrocławiu wraz z siostrą, Małgorzatą Tyc-Klekot, pracownię/galerię TYC ART.

Brała udział w 10 wystawach zbiorowych w Polsce, m.in.: „Szkło”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1999; „Design Młodych 2000”, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2000; „Unikaty. Szkło polskie XXI wieku”, Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze, 2009. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.


Transfer – Antonina Joszczuk
17–31 października 2016

Centrum Sztuk Użytkowych. Centrum Innowacyjności – Akademia Sztuk Pięknych
otwarcie: 18 października 2016, godz. 12:00

Wystawa w ramach projektu Play with Glass – European Glass Festival.

W czasie snu odkrywamy nasze nowe oblicze. Podczas projekcji podświadomości przestrzegane przez nas w realnym życiu normy i zasady ulegają często deformacji i wynaturzeniu. Tłumione za dnia emocje wybuchają ze zdwojoną siłą. Z uczciwych, łagodnych i nieśmiałych ludzi stajemy się złodziejami, mordercami, ekshibicjonistami. Nie możemy przerwać płynących w czasie snu transmisji i transferu danych; zmuszeni jesteśmy w nich uczestniczyć...Wizualizuję w szklanej materii dwoistość ludzkiej natury, która pod atrakcyjną powłoką racjonalności skrywa trudne do zaakceptowania informacje i obrazy.

Antonina Joszczuk

ANTONINA JOSZCZUK
Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, 2006. Od 2009 roku zatrudniona na tej uczelni w Pracowni Podstaw Szkła Artystycznego. W 2016 roku uzyskała tytuł doktora.

Finalistka 4th International Triennial of Silicate Arts, Centrum Kulturalno-Konferencyjne w Kecskemét (Kecskeméti Kulturális és Konferencia Központ), Węgry, 2014, oraz konkursu International Glass Prize, muzeum szkła GlazenHuis, Lommel, Belgia, 2015.

Udział w 2 wystawach indywidualnych w kraju: ”Zajęte – Tośka”, galeria SiC!, BWA Wrocław, 2008; ”Ale bobry już od dawna robią lepsze patery od Pani”, Galeria Zamostek, Miejska Biblioteka Publiczna w Opolu, 2014. Udział w 39 wystawach zbiorowych w Polsce, Belgii, Czechach, Danii, Niemczech i na Słowacji, m.in.: ”Space Between Us”, Kunsthaus, Wiesbaden, Niemcy, 2012; ”Trzy wymiary”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, 2013; ”Poland – Glass made in Wroclaw”, Glasmuseum Alter Hof Herding, Coesfeld, Niemcy, 2014; ”Process”, GlazenHuis, Lommel, 2015.

Jej prace znajdują się w zbiorach Centrum Kulturalno-Konferencyjnego w Kecskemét oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech i USA.

Tworzy obiekty i instalacje ze szkła. Czasami łączy szkło z innymi materiałami: plastikiem, pianką poliuretanową, silikonem.
⇒ http://www.europeanglassfestival.com/

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

bernd-weinmayer-joker transfer where-is-my-paradise-1469689876 Beginning flamingi i inselbergi hot-dog-1474291252 Inside martwa-natura-anna-galuszka-1468340557 Karty Pamie╠Ęci nimbus_marta-gibiete_-fotomarta-1468244101

Pliki do pobrania

Podziel się

Wróć do spisu aktualności
<< Poprzednia Następna >>

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail