Zgłoś uwagę

Scena Ulicy

Scena ulicy

Festiwal teatru ulicznego

 

11–14/08/2016 {czwartek–niedziela}

Rynek

Wstęp wolny

 

Festiwal teatru ulicznego w jego najlepszym, zaangażowanym społecznie wymiarze. Prezentacja najciekawszych, pełnowymiarowych spektakli mówiących o najboleśniejszych zakrętach historii współczesnej Europy.

Program

 

czw.   11 sierpnia

Teatr Novogo Fronta Zero

21:00 Rynek, plac Gołębi

 

Teatr Biuro Podróży Silence

22:00 Plac Solny

 

pt. 12 sierpnia

Teatr Biuro Podróży Silence

21:00 Plac Solny

 

Teatr Ósmego Dnia Summit 2.0

22:00 Plac przed kościołem pw. św. Elżbiety, ul. św. Mikołaja

 

sob. 13 sierpnia

Teatr Akademia Ruchu Armia

21:00 Plac przed kościołem pw. św. Elżbiety, ul. św. Mikołaja

 

Teatr Biuro Podróży Carmen Funebre

22:00 Plac Solny

 

niedz. 14 sierpnia

Teatr Biuro Podróży Carmen Funebre

21:00 Plac Solny

 

Teatr Ósmego Dnia Arka

22:00 Rynek, plac Gołębi

 

 

Opisy

Zero

Spektakl Teatru Novogo Fronta

 

11/08/2016 {czwartek} 21:00
Rynek, plac Gołębi
 

(Nie)oficjalna klaunowa historia ludzkich pomyłek.

Na początku nic, kompletnie nic, a potem coś się pojawia. Z mniejszym lub większym, z naszym własnym lub obcym wysiłkiem. Ciągle rośnie i rośnie… Ale czy przestanie? Właściwie to smutna historia, ale klaun się śmieje.

Jesteśmy niczym więcej niż ruszającym się meccano ludzkich grzechów.

 

Trzonem przedstawienia jest spektakularna scenografia inspirowana Wieżą Babel, a całość widowiska oparta na teorii cyfr porządkującej ludzkie losy. Spektakl plenerowy Iriny Andreevy to komiczna wizja ludzkich słabości obserwowanych przez dekady.

 

Reżyseria: Irina Andreeva

Występują: Irina Andreeva, Jana Páňková, Lukáš Šimon, Matěj Kohout

Muzyka: Roman Dubinnikov, Petr Wajsar

Projekcja: Ondřej Ševčík

Produkcja: ART Prometheus

Premiera: 4 lipca 2015

Czas trwania: 60 minut

Teatr Novogo Fronta powstał w 1993 roku w Petersburgu. W początkowym okresie twórczość zespołu bazowała na eksperymentach w obszarze relacji między ciałem – jednym tworzywem aktora – a przestrzenią zdarzenia. Pierwszy spektakl Teatru Novogo Fronta, Vremja Durak (Czas Głupiec, 1994), który poruszał temat lęku przed tym, co przyniesie przyszłość Rosji, zaprezentowany został podczas pierwszego tournée zespołu po Europie. Po zakończonej trasie grupa przeniosła się na stałe do Pragi. Od początku swojego istnienia Teatr Novogo Fronta zaprezentował dziesiątki spektakli na całym świecie – od teatru ulicznego i improwizowanego po przedstawienia wyreżyserowane na tradycyjnej scenie.

Przedstawienia Novogo Fronta skonstruowane są z obrazów, które balansują na granicy mistycyzmu i abstrakcji, sztuki cyrkowej i tańca współczesnego, a ich główną siłą napędową są akcja, improwizacja i napięcie, potęgowane śmiesznością ludzkiej tragedii.

Obecnie grupa odbywa tournée ze spektaklem plenerowym Causa fatalis i ulicznym widowiskiem dla dzieci Jungle Joke. Zespół współpracuje z artystami z Izraela, Indii i Niemiec.

www.tnf.cz

 

Silence

Spektakl Teatru Biuro Podróży

 

11/08/2016 {czwartek} 22:00

12/08/2016 {piątek} 21:00
Plac Solny

 

Pojadę do innej ziemi, nad morze inne.

Jakieś inne znajdzie się miasto, jakieś lepsze miejsce.

Tu już wydany jest wyrok na wszystkie moje dążenia

i pogrzebane leży, jak w grobie, moje serce.

Konstandinos Kawafis

 

Teatr Biuro Podróży wykorzystując środki teatru plenerowego: symboliczną scenografię, ogień, szczudła oraz postaci dzieci i przejmującą muzykę, opowiada o ludziach, którzy znaleźli się w zawierusze wojennej i którym pozostały już tylko marzenia o ucieczce.

W kontekście zatrważającej rzezi i czystek dokonujących się na Bliskim Wschodzie, których rezultatem jest masowy exodus ludności w bezpieczniejsze miejsca, Teatr Biuro Podróży opowiada o losach uchodźców. […] Zespół przygląda się sytuacji z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta, na które spadły bomby, człowieka, któremu jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby do głowy, że stanie się uchodźcą. Bohaterami spektaklu są dzieci – niewinni świadkowie śmierci bliskich, ofiary tułaczki i głodu. Dla tych dzieci i ich przyszłego spokoju spróbujmy choć na chwilę postawić się w roli uchodźcy.


Reżyseria: Paweł Szkotak

Występują: Bartosz Borowski, Grzegorz Ciemnoczołowski, Magda Dębicka, Aizah Khan, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Marta Strzałko, Tomasz Wrzalik, Maciej Zakrzewski

Scenografia: zespół oraz Magda Deput

Muzyka: Wiki Nowikow

Scenariusz: zespół

Współpraca techniczna: Łukasz Jata

Premiera: 30 czerwca 2016 (Londyn)

Spektakl powstał na zamówienie Greenwich+Docklands International Festival/London oraz Hull UK City of Culture 2017/Freedom Festival, w koprodukcji z GDIF.

 

Teatr Biuro Podróży powstał w 1988 roku w Poznaniu. Jego założycielem i reżyserem jest Paweł Szkotak. W ciągu 28 lat poszukiwań artystycznych zespół wypracował własne metody pracy nad spektaklem oraz rozpoznawalny styl teatralny. Przedstawienia Teatru zaprezentowane były w ponad 50 krajach świata, podczas największych światowych festiwali teatralnych.

Specjalizacją Teatru Biuro Podróży są widowiska plenerowe. Do tej pory powstało ich kilkanaście, m.in. Carmen Funebre (1994), inspirowana wojną w byłej Jugosławii, Świniopolis (2003), Makbet: kim jest ten człowiek we krwi? (2005), będący adaptacją dramatu Williama Szekspira, HofD (2007) na podstawie Jądra ciemności Josepha Conrada, Planeta Lem (2010) inspirowana prozą Stanisława Lema.

Celem artystycznych działań Teatru Biuro Podróży jest docieranie do widzów, których kontakt z teatrem jest ograniczony lub nie istnieje w ogóle. Dokonuje się to poprzez prezentacje plenerowych spektakli o uniwersalnym, choć często społecznie i politycznie zaangażowanym przesłaniu, w językach regionalnych, we współpracy z lokalnymi, zarówno oficjalnymi, jak i niezależnymi lub opozycyjnymi instytucjami. Teatr Biuro Podróży jest również inicjatorem wielu projektów artystycznych i społecznych. W 2008 roku zespół współpracował z uchodźcami palestyńskimi w obozie Bourj el Barajneh w Bejrucie. W 2009 roku pokazał Carmen Funebre na Zachodnim Brzegu (w Betlejem, Ramallah i Dżenine), w 2012 roku w irackim Kurdystanie (Erbil, Sulejmanija, Halabdża), a w 2014 roku w regionie Dyiarbakir w Turcji (turecki Kurdystan).

Teatr jest laureatem prestiżowych nagród. W 2002 roku otrzymał nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla promocji Polski w świecie oraz nagrodę Ministra Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru. W 2005 roku Paweł Szkotak został wyróżniony Paszportem „Polityki”, a w 2008 roku Paweł Szkotak, Marta Strzałko i Jarosław Siejkowski otrzymali Medale Gloria Artis przyznawane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

www.tbp.org.pl

 

Summit 2.0

Spektakl Teatru Ósmego Dnia

 

12/08/2016 {piątek} 22:00

Plac przed kościołem pw. św. Elżbiety, ul. św. Mikołaja

 

Spektakl stanowi próbę pokazania władców świata, celebrytów, którzy sypią złotym deszczem paciorków, lśnią i bawią się kosztem ludzi, i – wyalienowani z rzeczywistości – decydują o ich losach. Sceptycznie dopuszczają do swojego grona przybysza zza żelaznej kurtyny nadjeżdżającego prymitywnym wehikułem – i w końcu zapraszają go na wielką ucztę, której głównym daniem jest żywy człowiek podzielony na tusze. […] W rękach bohaterów pojawiają się dziecięce pistolety, rozpoczyna się wojenka jak z młodzieńczych zabaw czy gier komputerowych, w końcu kolorowy świat zmienia się w stalowo-monochromatyczną formację wojenną. Następuje gwałtowny przeskok od żartu, kpiny, uczty do otwartej agresji.

Światu rządzących przeciwstawiony zostaje świat nowych pokoleń – ludzi młodych, którzy wybierają inne życie, inny styl. Te dwie rzeczywistości konfrontują się w przedstawieniu. Sceny spektaklu nawiązują do słynnych filmów Luisa Buñuela Dyskretny urok burżuazji i Widmo wolności.

 

Summit 2.0 to monumentalne, plenerowe przedstawienie aktorskie, grane w przestrzeniach otwartych, wykorzystujące ruchome obiekty oraz spektakularne projekcje wideo, które przetwarzają i rozwijają obrazy dziejące się na żywym planie.

 


Występują: Adam Borowski, Jacek Chmaj, Halina Chmielarz, Grzegorz Ciemnoczołowski, Krzysztof Fabjański, Marcin Głowiński, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki, Andrzej Majos, Przemysław Mosiężny, Piotr Najrzał, Jakub Staśkowiak, Janusz Stolarski, Maciej Włodarczyk, Ewa Wójciak, Dominik Złotkowski

Czas trwania: ok. 60 minut

 

Teatr Ósmego Dnia powstał w 1964 roku, założyli go studenci poznańskiej polonistyki. W latach 70. stał się jednym z najważniejszych zespołów alternatywnych w Polsce, a później również na świecie. Tworzył przedstawienia polityczne, a jego twórcy zaangażowani byli w działalność opozycyjną w czasie PRL-u, w czego konsekwencji w latach 80. znaleźli się na przymusowej emigracji.

Zespół rozwinął własną metodę pracy nad przedstawieniem, której istotą jest technika aktorskiej improwizacji. Poza spektaklami salowymi Teatr przygotowuje widowiska plenerowe, adresowane do wielkiej publiczności i niezmiennie inspirowane przez tematy społeczne i polityczne. Jego twórcy ciągle poszukują nowych form opowiadania o współczesnym świecie – w ostatnich latach coraz częściej sięgają po formułę teatru dokumentalnego. Swoje spektakle prezentują na całym świecie.

W Poznaniu, w siedzibie przy ul. Ratajczaka 44, poza prezentacjami przedstawień zespół prowadzi działalność edukacyjną i kulturotwórczą – organizuje spotkania, warsztaty, zaprasza zespoły teatralne z ruchu teatru alternatywnego i udostępnia salę młodym twórcom, którzy nie mają własnych przestrzeni do pokazów pracy.

http://osmego.art.pl

 

Armia

Spektakl Teatru Akademii Ruchu

 

13/08/2016 {sobota} 21:00

Plac przed kościołem pw. św. Elżbiety, ul. św. Mikołaja

 

Armia to dynamiczna akcja plastyczna, której kolejne, ciągle aktualizowane wersje stanowią próbę interpretacji zmiennych losów Europy. Nasza wiedza o świecie często przybiera charakter statystycznej układanki angażującej naszą uwagę i pamięć w stopniu zależnym od doświadczenia kulturowego i standardów życia codziennego. Armia mówi o porządku i o zakłóceniu porządku, o kierunku i o utracie kierunku. Mówi także o potencjale mapy ludzkich losów – jej lokalnej i symbolicznej dramaturgii.

W pierwszej fazie spektaklu aktorzy wyznaczają pole akcji, a zarazem pozbawiają je, w sposób symboliczny, nawarstwień codzienności. Czyszczą, „sterylizują” wybrany fragment placu lub trotuaru, przygotowując go w ten sposób do przyjęcia roli ołtarza ofiarnego albo czystej karty, na której za chwilę zostaną zapisane znaki uniwersalnego przesłania.

[…] Zarówno demoniczna, nasycona dramatycznymi komunikatami z pola walki o ludzkie losy, muzyka, jak i pełne rosnącej pasji zachowania aktorów przedstawiają świat jako pole dramatycznych zmagań o dobro ludzkich spraw.

 

Występują: Janusz Bałdyga, Jolanta Krukowska, Cezary Marczak, Zbigniew Olkiewicz, Jan Pieniążek, Jarosław Zwirblis, Krzysztof Zwirblis

Czas trwania: 35 minut

 

Teatr Akademia Ruchu (AR) powstał w środowisku studenckim Warszawy w 1973 roku (data pierwszej premiery). Jego założycielem i kierownikiem artystycznym przez 40 lat istnienia grupy był Wojciech Krukowski. AR, znana przede wszystkim jako teatr ruchu i narracji wizualnej, była interdyscyplinarną grupą twórczą, działającą na pograniczu teatru, sztuk plastycznych i filmu. Język artystyczny Akademii Ruchu łączył cechy teatru wizualnego, sztuki performance i akcji plastycznej. Cechy wspólne w procesie działań AR to: ruch, przestrzeń i przesłanie społeczne. Teatr w swoim długoletnim działaniu zrealizował ok. 600 akcji ulicznych i wiele spektakli. Prace pokazywał na wielu ważnych festiwalach w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Japonii.

www.akademiaruchu.com

 

Carmen Funebre

Spektakl Teatru Biuro Podróży

 

13/08/2016 {sobota} 22:00

14/08/2016 {niedziela} 21:00

Plac Solny

 

Spektakl Carmen Funebre powstał w 1994 roku. Inspiracją dla tego przestawienia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmu i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców.

W przedstawieniu Carmen Funebre Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza, jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów wywołuje u widza silne wrażenie.

 

Reżyseria: Paweł Szkotak

Występują: Bartosz Borowski, Łukasz Kowalski, Justyna Paluszyńska, Jarosław Siejkowski, Marta Strzałko, Piotr Wojtyniak, Tomasz Wrzalik, Maciej Zakrzewski

Scenografia, opracowanie muzyczne, scenariusz: zespół

Współpraca techniczna: Łukasz Jata
Premiera: 1994

Czas trwania: 45 minut

Spektakl dla widzów w wieku od lat 12.

 

 

Arka

Spektakl Teatru Ósmego Dnia

 

14/08/2016 {niedziela} 22:00

Rynek, plac Gołębi

 

Arka wciąż przypomina nam, że żyjemy w epoce uciekinierów, tułaczy i koczowników, którzy przemierzają kontynenty, ogrzewają dusze wspomnieniami duchowego czy etycznego, niebiańskiego czy geograficznego, prawdziwego czy urojonego domu. Jego symbolem w spektaklu jest wielki uskrzydlony statek – wielopoziomowa, ruchoma scena, kolejne wcielenia Arki Noego, która, gdy przymkniemy powieki, może przeobrazić się w łódź Eneasza, Mayflower czy skleconą z gumowych pontonów kubańską tratwę dryfującą ku wybrzeżom Florydy. Dla bohaterów spektaklu, wędrowców, jest na przemian domem, gdzie ożywają wspomnienia, świątynią, gdzie każdy zwraca się do swego Boga, miejscem święta, tańca i radości. Ożywiony obecnością aktorów, lśniący metalowymi żaglami, migotliwie zmieniający swój kształt w świetle reflektorów statek przesuwa się wśród publiczności, by w końcu rozwinąć purpurowe skrzydła i utrwalić na długo obraz niestrudzonych wędrowców ku ziemi obiecanej.

 

Występują: Adam Borowski, Jacek Chmaj, Halina Chmielarz, Grzegorz Ciemnoczołowski,

Krzysztof Fabjański, Marcin Głowiński, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki, Andrzej Majos, Piotr Najrzał, Jacek Nowaczyk, Przemysław Mosiężny, Jakub Staśkowiak, Janusz Stolarski, Ewa Wójciak, Dominik Złotkowski
Scenografia, światło: Jacek Chmaj

Muzyka: Arnold Dąbrowski

Kostiumy: zespół we współpracy z Izabelą Rudzką

Współpraca: Tomasz Jefimowicz
Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
www.grotowski-institute.art.pl

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

scena na ulicy 260 Arka_fot_Boguslaw_Biegowski Arka_fot_Tomasz_Kizny_05 Armia_fot_Jan_Pieniazek_05 Armia_fot_Jan_Pieniazek_02 Carmen_Funebre_fot_Archiwum_Teatru_Biuro_Podrozy_01 Carmen_Funebre_fot_Archiwum_Teatru_Biuro_Podrozy_02 Carmen_Funebre_fot_V_Landau Summit_2_0_fot_Maciej_Wlodarczyk_01 Summit_2_0_fot_Maciej_Wlodarczyk_07 Zero_fot_Smidova_01 Zero_fot_Smidova_04 Zero_fot_Smidova_05

Podziel się

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail