Projekt całoroczny
Barbara, ul. Świdnicka 8c
Jasny i prosty w formie 3-częściowy relief wrocławskiej artystki Kamy Sokolnickiej jest osadzony na wizualnie lekkich – niejako oderwanych od ziemi – oryginalnych ściankach Baru Barbara, pośród budynków w dużej mierze reprezentujących wrocławski powojenny modernizm.
Każdą z części reliefu stanowi odlew zasłony wykonany w białym betonie o właściwościach samoczyszczących. Projekt zakłada połączenie materiału – do szpiku miejskiego i budowlanego – z formą o szerokim polu znaczeniowym. Za wyborem motywu zasłony-kurtyny stoją więc związane z nim możliwości interpretacyjne oraz jego estetyczny i wdzięczny rzeźbiarsko charakter. Zasłona sama w sobie jest architektoniczna i dekoracyjna. W zależności od tego, jak jej użyć – chroni, podkreśla wagę, dodaje lekkości, osłania. Może jednak też ukrywać, dzielić, utrudniać dostęp, zasłaniać – symbolizuje wtedy, nie do końca transparentne, politykę i intencje.
Wrocław znajduje się w momencie, kiedy warto podkreślać przemiany, które dzieją się na naszych oczach lub które sami inicjujemy. Powstanie reliefu jest osadzone w kontekstach organizowanej tu Europejskiej Stolicy Kultury, budowy tak zwanej WuWy2 (i planowanej prezentacji jej modeli w Barbarze), bogatej historii miasta i Dolnego Śląska oraz toczącej się w Europie szerszej debaty o architekturze i kulturze naszego rejonu. Świadectwem tej debaty była m.in. wystawa na 14. Biennale Architektury w Wenecji w 2014 r. pt. „Lifting the Curtain. Central European Architectural Networks”. Jak mówi jej współ-kurator, chorwacki architekt Maroje Mrduljaš: „Historiografia nowoczesności powinna być tworzona ponad narodowościowym, lub jakimkolwiek innym schematem, mając jednocześnie na uwadze lokalne warunki i konteksty. (…) W dominujących zachodnio-centrycznych narracjach historycznych owo prawo jest w pewnym stopniu ograniczane dla obszarów Centralnej, Centralno-Wschodniej i Wschodniej Europy”*.
Skoro dla dzisiejszych społeczeństw krajów postsocjalistycznych podniesienie symbolicznej „kurtyny” pomiędzy wschodem i zachodem jest wciąż ważnym wątkiem, Wrocławiowi, jako Europejskiej Stolicy Kultury, przypadł istotny udział w procesie przemiany jej dawnej funkcji na dekoracyjną.
*http://www.funbec.eu/548,prawo_do_bycia_nowoczesnym.html)
Kurator: Michał Bieniek
Organizator:Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016
wstęp wolny