Zgłoś uwagę

Koncerty w NFM: najbliższy tydzień

Zapraszamy na koncerty do Narodowego Forum Muzyki. Poniżej program NFM na najbliższy tydzień. 

5.09 - Koncert chóru chłopięcego NFM
godz. 18.00,
Oratorium Marianum plac Uniwersytecki 1,
Wrocław


Wykonawcy:

Małgorzata Podzielny – dyrygent
Chór Chłopięcy NFM
Miyagi Sanjo OG Choir
Sanin Phenix Yongo City Children’s Choir
TBA – fortepian

Program:

Piosenki polskie i japońskie


Więcej informacji: T U T A J


5.09 – W Królestwie Miłości i Duszy
godz. 20.00,
Narodowe Forum Muzyki,
Sala Główna KGHM,
plac Wolności 1


Wykonawcy:

Philippe Jaroussky – kontratenor 
Ensemble Artaserse


Program:

Pietro Antonio Cesti Sinfonia oraz Festeggia mio core – aria Przyjaźni z opery Le disgrazie d'Amore 

Francesco Cavalli Erme, e solinghe cime – recytatyw oraz Lucidissima face – aria Endymiona z opery La Calisto  
Luigi Rossi Lasciate Averno – lament Orfeusza z opery Orfeo 
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli II Sonata „La Cesta” ze zbioru Sonate… per chiesa e camera op. 3 
Francesco Cavalli All’armi mio core – aria Brimonta z opery La Statira, principessa di Persia 
Marco Uccellini Sinfonia quinta à 5 ze zbioru Ozio regio: compositioni armoniche sopra il violino e diversi altri strumenti 
Giovanni Legrenzi O del cielo ingiusta legge! – aria, Ove povero d'acque  – recytatyw oraz O ristoro de' mortali – aria Justyniana z opery Il Giustino 
Biagio Marini Passacaglio à 4 ze zbioru Per ogni sorte di strumento musicale diversi generi di sonate op. 22 
Luigi Rossi M’uccidete begl’occhi – kantata 
Agostino Steffani Sorge Anteo più forte un Core – aria Alaryka z opery Alarico il Baltha, cioè l’audace Ré de Gothi

***
Marco Uccellini Sinfonia sesta à 5 ze zbioru Ozio regio: compositioni armoniche sopra il violino e diversi altri strumenti  
Claudio Monteverdi Adagiati, Poppea – recytatyw oraz Oblivion soave – aria Arnalty z opery L’Incoronazione di Poppea 
Francesco Cavalli 
Sinfonia z opery L'Ercole amante 
Delizie, contenti – aria Jazona z opery Il Giasone
Che città, che città – 
aria Nerilla z opery Ormindo 
Agostino Steffani 
Sinfonia do opery Marco Aurelio 
Ove son, chi m’aita? – recytatyw oraz Dal mio petto o pianti uscite – aria Amifona z opery Niobe, regina di Tebe 
Giovanni Legrenzi Sonata triowa „La Spilimberga” ze zbioru Sonate a due, e tre,  Libro I, op. 2 
Pietro Antonio Cesti Berenice, ove sei? – lament Polemona z opery Il Tito 
Agostino Steffani Gelosia, lascia m'in pace – aria Stylichona z opery Alarico il Baltha, cioè l’audace Ré de Gothi

Czas trwania koncertu: [90']


Po koncercie Philippe Jaroussky będzie podpisywał płyty.


O koncercie
Francuska duma narodowa, światowej sławy artysta, celebryta, rozchwytywany niczym gwiazda rocka – kolejnym niesamowitym gościem 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans będzie zadziwiający kontratenor Philippe Jaroussky. Uwielbianego przez melomanów artystę wyróżnia jego nietuzinkowa osobowość – Jaroussky na estradzie jest wyłącznie sobą, nikogo nie udaje. Jego niesamowite interpretacje twórczości mistrzów baroku pozbawione są zbędnego patosu, przez co stają się łatwe w odbiorze dla współczesnego odbiorcy, jednocześnie nie tracąc swojego ducha.

Czas na bel canto – w tym roku Phillippe Jaroussky wystąpi po raz pierwszy w Narodowym Forum Muzyki, prezentując bogaty repertuar rodem z siedemnastowiecznych teatrów operowych – wzruszające utwory, przepełnione różnorodnymi emocjami (od gniewu po miłość). Wśród prezentowanych dzieł nie zabraknie oczywiście twórczości Luigiego Rossiego, ojca barokowej muzyki scenicznej. Wokalista pojawi się na estradzie w towarzystwie znakomitych muzyków zrzeszonych w założonym przez niego Ensemble Artaserse. Podobnie jak Jaroussky specjalizują się oni w wymagającej ogromu pracy sztuce, jaką jest stylowe wykonawstwo muzyki dawnej. 

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016

 

Więcej informacji: T U T A J

 

6.09 – Dynastia Bachów – 150 lat tradycji motetowej
godz.19:00

Środa Śląska,
koncert wyjazdowy

7.09 – Sonaty Mozarta na pianoforte i skrzypce
godz.19:00
Brzeg,
koncert wyjazdowy

7.09 – Dynastia Bachów – 150 lat tradycji motetowej
godz. 18,
Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja,
plac Kościelny 1


Wykonawcy:

Vox Luminis 
Lionel Meunier– kierownictwo artystyczne


Program:

Johann Bach Unser Leben ist ein Schatten 
Johann Bach Sei nun wieder zufrieden   
Johann Michael Bach Herr ich warte auf dein Heil       
Johann Michael Bach Sei, lieber Tag, willkommen        
Johann Michael Bach Nun treten wir ins neue Jahr
Johann Michael Bach Halt was du hast                    
Johann Christoph Bach Lieber Herr Gott, wecke uns auf 
Johann Christoph Bach Der Mensch von Weibe        
Johann Christoph Bach Fürchte dich nicht         
Johann Ludwig Bach Das Blut Jesu Christi                
***  
Johann Ludwig Bach Das ist meine Freude           
Johann Sebastian Bach Jesu meine Freude BWV 227 

Czas trwania koncertu: [110']     

Przy wsparciu Przedstawicielstwa Walonia-Bruksela w Warszawie

Link: T U T A J


8.09 – Affetti musicali
godz. 19:00,
Ratusz,
Sala Wielka,
Rynek 1


Wykonawcy:

Andrea Inghisciano – cynk
Gawain Glenton – cynk 
Giulia Genini– dulcjan
Guido Morini – klawesyn 
Maria González – organy

Program:

Dario Castello Nona Sonata à 3 ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, Libro I (1629)
Lazaro Valvasensi O quam suavis est Domine spiritus tuus ze zbioru Brevi concerti ecclesiastici alla Romana (1620) 
Giovanni Battista Buonamente Sonata decima sopra Cavaletto zoppo ze zbioru Il quarto libro de varie sonate, sinfonie, gagliarde, corrente, e brandi (1626)
Biagio Marini La Bocca ze zbioru Affetti musicali (1617)
Giovanni Pietro Biandrà Signor ferma deh ferma ze zbioru Il primo libro de madrigaletti à 1, 2 e 3 voci (1626) 
Biagio Marini La Bemba ze zbioru Affetti musicali (1617)
Giovanni Pietro Biandrà Abissi di spavento ze zbioru Il primo libro de madrigaletti à 1, 2, e 3 voci (1626)
Pietro Benedetti Damigella tutta bella ze zbioru Musiche a voce sola e basso continuo (1611)
Giovanni Vincenzo Sarti Anima Christi sanctifica me ze zbioru Concerti sacri à 2. 3. 4 et sei voci, lib. 5, op. 8 (1643)
Giovanni Battista Buonamente Brando quarto ze zbioru Il quarto libro de varie sonate, sinfonie, gagliarde, corrente, e brandi (1626)
Maurizio Cazzati Amor costante ze zbioru Arie e cantate à voce sola, Libro I op. 11 (1649)
Salomone Rossi Sonata in dialogo detta „La Viena” ze zbioru Il terzo libro de varie sonate, sinfonie, gagliarde, brandi e corrente (1623)
Guido Morini Improwizacja
Giuseppe Scarani Sonata 13 à tre ze zbioru Sonate concertate à 2 e 3 voci, Libro I (1630)

Czas trwania koncertu: [80']

O koncercie
Nic tak nie wprowadza w klimat dawnych stuleci, jak wykonanie utworu na autentycznych instrumentach pochodzących z tej samej epoki, co dzieło. Tak doskonałego wykonania nie trzeba daleko szukać – wystarczy uczestnictwo w kolejnym koncercie w ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Tym razem na muzycznych detektywów i miłośników dawnych brzmień czekają utwory pochodzące z cenionych w kraju i za granicą zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu.

Oczom i uszom słuchaczy ukażą się dwa rzadko spotykane instrumenty – cynk i dulcjan. Ten pierwszy, choć swą nazwą na myśl przywodzi rodzaj metalu, zbudowany jest z drewna obleczonego skórą lub kości słoniowej. Ceniony jest za swoje niezwykłe, niemożliwe do podrobienia brzmienie, zazwyczaj kojarzone z połączeniem barwy trzech instrumentów: oboju, puzonu i głosu ludzkiego. Doceniany oraz popularny w renesansie i baroku cynk pod koniec XVII wieku zaczął popadać w zapomnienie. Pamiętali o nim nieliczni – jeszcze w dziewiętnastym stuleciu sporadycznie używali go w swojej twórczości m.in. Felix Mendelssohn-Bartholdy i Ryszard Wagner. Jednak kompozytorzy ci zainteresowali się jedynie basową odmianą tego instrumentu, zwaną serpentem. Drugim zapomnianym we współczesnych czasach instrumentem, jaki usłyszymy podczas zbliżającego się koncertu, jest przodek fagotu – dulcjan. Z wyglądu przypomina swego następcę, brzmienie ma jednak nieco inne. Jakie? Tego nie da się już opisać – to trzeba usłyszeć. 

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016

Więcej informacji: T U T A J

 

8.09 – Sonaty Mozarta na pianoforte I skrzypce
godz. 21.30,
Narodowe Forum Muzyki,
Sala Czerwona,
plac Wolności 1


Wykonawcy:

Kristian Bezuidenhout– pianoforte
Alina Ibragimova – skrzypce


Program:

Sonaty na pianoforte i skrzypce Wolfganga Amadeusa Mozarta

Sonata E-dur KV 302
Sonata D-dur  KV 306

Suita C-dur KV 399 (pianoforte solo)
Sonata A-dur  KV 526

Czas trwania koncertu: [80'] / W koncercie nie przewidziano przerwy.

O koncercie
Zaletą Sonat na pianoforte i skrzypce Wolfganga Amadeusza Mozarta jest nie tylko to, że wyszły one spod pióra geniusza wszech czasów. W utworach tych kompozytor obu wykonawców traktuje równorzędnie – ich partie uzupełniają się lub dialogują, a jednocześnie doskonale ze sobą współgrają. Wielki klasyk oba wspomniane instrumenty znał jak własną kieszeń. W swojej edukacji zaczął od klawesynu, na którym grał już w wieku trzech lat, powtarzając zasłyszane ćwiczenia wykonywane przez jego starszą siostrę Marię Annę, pieszczotliwie zwaną Nannerl. Naukę gry na skrzypcach podjął nieco później, również z sukcesem. Jego nadludzkie umiejętności pozwalały mu zresztą rozumieć problemy wykonawcze i możliwości każdego znanego mu instrumentu, poza… trąbką. Ponoć jeszcze będąc dzieckiem, kompozytor nie mógł znieść tego instrumentu, wystarczyło, że go zobaczył, a już bladł. Stąd też na próżno szukać w jego twórczości utworu przeznaczonego na trąbkę solo.

Przełomowe Sonaty Mozarta wykona młody, pełen energii twórczej duet: Kristian Bezuidenhout i Alina Ibragimova. Wspomniani muzycy znani są przede wszystkim z nietuzinkowych wykonań muzyki klasycyzmu, wymagających nie tylko wirtuozerii, ale również dużej świadomości historycznej. Rzecz w tym, by nie tylko zagrać utwory od początku do końca, ale by Mozart brzmiał jak Mozart – a to muzycy z pewnością zagwarantują słuchaczom.  

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016

 

Więcej informacji: T U T A J

 

9.09 – Affetti musicali, godz. 19:00
Bardo
Koncert wyjazdowy


9.09 – Różne smaki muzyki
Tafelmusik,
godz.19:00
Oława
koncert wyjazdowy

9.09 I Ty musisz cierpieć
godz. 19:00,
Bolesławiec
koncert wyjazdowy


9.09 Et lux
godz.19:00
Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja,
plac Kościelny 1


Wykonawcy:

Paul Van Nevel– dyrygent
Huelgas Ensemble
Minguet Quartett


Program:

Jacobus de Kerle Dies irae z Missa pro defunctis  
Wolfgang Rihm Et Lux
 

Czas trwania koncertu: [85']


O programie
Dwie odsłony muzyki żałobnej – pochodzącą z renesansu i współczesną – usłyszymy podczas niezwykle kontemplacyjnego koncertu w ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Renesansowa polifonia często zadziwia słuchaczy. Ten ascetyczny rodzaj muzyki zaskakuje pełnią odważnej harmonii, której nie powstydziłby się niejeden współczesny kompozytor. Tak jest również w przypadku dzieła Jacobusa de Kerle, jakim jest Missa pro defunctis. Historia bywa niesprawiedliwa – twórczość kompozytora, uznawanego za ostatniego przedstawiciela słynnej szkoły flamandzkiej, zyskała niewiele miejsca w licznych opracowaniach historycznych. Jego postać przyćmiły takie sławy, jak m.in. Johannes Ockeghem, Jacob Obrecht, Josquin des Prés, Nicolas Gombert, Orlando di Lasso. Podczas piątkowego koncertu przypominamy o dawnym mistrzu, który w ciągu swojego życia przez dwa lata przebywał we Wrocławiu, będąc beneficjentem kolegiaty Św. Krzyża i św. Bartłomieja. W tym właśnie kościele po kilkuset latach ponownie zabrzmi jego muzyka.  

Et Lux Wolfganga Rihma to zupełnie nowe, niecodzienne spojrzenie na muzykę żałobną. Utwór ten, choć inspirowany niemiecką i europejską tradycją muzyczną, nie jest konwencjonalnym Requiem. Tekst liturgii za zmarłych kompozytor potraktował nad wyraz swobodnie, uwypuklając najważniejszy dla niego fragment: „Et lux perpetua luceat eis” („A światłość wiekuista niechaj im świeci”). Dzieło wykonają doskonale zaznajomione z nim zespoły – Huelgas Ensemble i Minguet Quartet. W ubiegłym roku muzycy pod dyrekcją Paula von Nevela wydali album z nagraniem właśnie tego utworu Rihma. 

Więcej informacji: T U T A J

 

10.09 – Enigma Fortuna
godz.18:00
Narodowe Forum Muzyki,
Sala Kameralna,
plac Wolności 1


Wykonawcy:

La fonte musica
Francesca Cassinari, Alena Dantcheva – soprany
Maria Chiara Gallo – alt
Gianluca Ferrarini – tenor
Pau Marcos, Efix Puleo – fidel
Catalina Vicens – portatyw
Michele Pasotti – lutnia, kierownictwo artystyczne


Program:

Antonio Zacara da Teramo – religijna i świecka muzyka późnego średniowiecza

Antonio Zacara da Teramo/Anonim (Codex Faenza 117) Un fior gentil m'apparse        
Antonio Zacara da Teramo  
Deus deorum Pluto                        
Gloria Un fior gentil                        
Credo Deus deorum                
Anonim (Codex Faenza 117) Deduto sey                
Antonio Zacara da Teramo/Anonim Nostra avocata se’ et sempre fosti     
Antonio Zacara da Teramo 
Deduto sey a quel che mai non fusti                
Rosetta che non cançi mai colore                
D’amor languire, suspirare e piangere        
Anonim (Codex Faenza 117) Rosetta                         
Antonio Zacara da Teramo 
Gloria Rosetta                            
Credo Scabioso                    
Ad ogne vento come foglia            
Gloria Ad ogne vento
 

Czas trwania koncertu: [80']


O koncercie
Niewątpliwie wielką pomyłkę stanowi postrzeganie średniowiecza jako „wieków ciemnych”. Po negatywnych nastrojach, jakie opadły, gdy zorientowano się, że rok tysięczny nie wyznacza daty końca świata, przyszedł czas na niezwykły rozkwit aktywności twórczej – nie ominął on również kompozytorów.

Powszechny stereotyp towarzyszący wiekom średnim z pewnością nie przystaje do bogatego dorobku artystycznego Antonia da Teramo. Ten znakomity twórca żyjący u schyłku epoki przetarł szlak, którym podążyli później pierwsi kompozytorzy renesansu. Niezwykle atrakcyjna w odbiorze twórczość Antonia da Teramo pełna jest kompozytorskiego kunsztu, a zawarte w niej skomplikowane rytmy i harmonia są wyzwaniem dla niejednego instrumentalisty. Część pisanych przez kompozytora utworów to wręcz enigma dla wykonawców – artysta wymaga od nich nie tylko wykonania swojego dzieła, ale również rozwiązania zagadek wplecionych między nuty, często zawierających wątki biograficzne. Być może to właśnie błyskotliwe pomysły Teramo skłoniły żyjących w szesnastym stuleciu przedstawicieli szkoły franko-flamandzkiej do umieszczania w swych utworach łamigłówek, zwanych później „sztuczkami niderlandzkimi”. Powstałe w „mrokach średniowiecza” dzieła Zachary dodatkowo zaskakują subtelnością, różnorodnością barw, a czasem poczuciem humoru. Fortuna niewątpliwie obdarzyła Antonia da Teramo ogromnym talentem, pozwalając mu tworzyć wybitne dzieła zarówno świeckie, jak i religijne. Kolejny koncert w ramach Wratislavii Cantans będzie efektem niestrudzonej pracy Michele Passotiego i zespołu La fonte musica, wymagającej poszukiwań w muzycznych źródłach, a także pełnego zrozumienia różnorodnych praw rządzących muzyką najdłuższej epoki w historii.


Więcej informacji: T U T A J

 

10.09 – Różne smaki muzyki – Tafelmusik
godz.19:00 
Szczawno Zdrój
koncert wyjazdowy

10.09 – Przygody
godz. 21.00
Oratorium Marianum,
plac Uniwersytecki 1


Wykonawcy:

Hartmut Rohde  – dyrygent, altówka
Hanna Herfurtner – sopran
Carlo Allemano – tenor
Andrea Inghisciano  – cynk
Gawain Glenton – cynk
Marco Bianchi– skrzypce barokowe
Francesco Colletti – skrzypce barokowe
Paolo Beschi – wiolonczela barokowa
Giancarlo De Frenza – violone 
Giulia Genini – dulcjan
Sim So Young– klawesyn
Guido Morini – klawesyn
NFM Leopoldinum - Orkiestra Kameralna
 

Program:

György Ligeti Aventures
Dario Castello  Sonata 11 na dwa cynki, dulcjan i b.c. ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, Libro I
György Ligeti Hungarian rock (Chaconne)
Claudio Monteverdi Il combattimento di Tancredi e Clorinda
Biagio Marini Passacaglio à 4
***
György Ligeti Nouvelle Aventures
György Ligeti Passacaglia ungherese
Dario Castello Sonata 14 ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, Libro II
György Ligeti Ramifications 
György Ligeti Mysteries of the Macabre

Czas trwania koncertu: [120']


O koncercie
Jeden nosił finezyjną perukę i korzystał z powozu, drugi słuchał radia i korzystał z komputera. Tak różni, a jednak podobni. Choć Claudia Monteverdiego i Györgya Ligetiego dzielą niemal cztery stulecia, to łączy ich to, jak wiele znaczyli dla swojej epoki.

Pochodzący z Cremony Monteverdi szybko zyskał przychylność publiczności i do dziś uważany jest za pierwszą wybitną osobowość muzyki baroku. Nic więc dziwnego, że już za życia otrzymał przydomek „divino” („boski”). Dał się poznać jako twórca o licznych, oryginalnych pomysłach, a także dużej zdolności subtelnego łączenia poezji z muzyką. Rozpoczął od skomponowania czterech Ksiąg madrygałów, by potem zmierzyć się z melodią i słowem na gruncie opery – jego słynny Orfeusz dał początek modzie na muzykę sceniczną. Zawarte w dziele nowatorskie pomysły zostały ciepło przyjęte przez ówczesnych słuchaczy. Bogactwu brzmienia, różnorodności technik kompozytorskich oraz doskonałej spójności muzyki z librettem uległ nawet ówczesny książę Mantui, Vinzenzo Gonzaga – legenda głosi, że jego wzruszenie nie miało granic i władca zanosił się płaczem podczas prawykonania utworu.  

Twórczość Monteverdiego usłyszymy w towarzystwie dzieł jednego z największych kompozytorów dwudziestowiecznej awangardy. Zmarły 10 lat temu Ligeti wyróżniał się nie tylko na tle stulecia, ale również pośród swych rówieśników, będąc jednym z najbardziej nowatorskich i wpływowych artystów. Zasłynął między innymi jako twórca skomplikowanej techniki zwanej mikropolifonią, nawiązującej w szczególny sposób do renesansowej i barokowej sztuki łączenia ze sobą partii poszczególnych głosów – u Ligetiego są one tak blisko, że nie da się ich wręcz odróżnić. Dzieła mistrzów swych epok usłyszymy w stylowych wykonaniach – w muzyce Monteverdiego nie zabraknie więc instrumentów dawnych. 


Więcej informacji: T U T A J


11.09 – Różne smaki muzyki

godz. 12:00
Narodowe Forum Muzyki,
Sala Czerwona,
plac Wolności 1


Wykonawcy:

Giovanni Antonini- flet prosty
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne


Program:

Sala Czerwona:
Georg Philipp Telemann 
Ouverture-Suite na dwa oboje, dwoje skrzypiec, smyczki b.c. TWV 55:B1 (Tafelmusik, cz. III)
Conclusion na dwa oboje, smyczki i b.c. TWV 50:10 (Tafelmusik, cz. III)
Koncert G-dur na dwa flety traverso, fagot, smyczki b.c. TWV 53:G1 
***
Sala Czarna:
Georg Philipp Telemann Quartetto d- moll na flet podłużny, dwa flety traverso i b.c. TWV 43:d1 (Tafelmusik, cz. II)
***
Sala Czerwona:
Georg Philipp Telemann 
Koncert F-dur na troje skrzypiec, smyczki i b.c. TWV 53:F1 (Tafelmusik, cz. II)
Koncert A-dur na flet, skrzypce i wiolonczelę TWV 53:A2 (Tafelmusik, cz. I)
Conclusion na dwa flety traverso, dwa oboje, smyczki i b.c. TWV 50:e5 (Tafelmusik, cz. I)


Czas trwania koncertu: [170']


W przerwach koncertu degustacja specjałów kuchni francuskiej, włoskiej, niemieckiej i polskiej.

O koncercie
Używane w baroku określenie „Tafelmusik” w dosłownym tłumaczeniu oznacza „muzykę stołową”. Tak nazywana twórczość towarzyszyła ucztom arystokracji. Dziś ten rodzaj wykonania bywa wśród muzyków kolokwialnie nazywany „muzyką do kotleta”. Pozostaje nam jedynie zazdrościć, że siedemnastowieczni możnowładcy stołowali się do tak wybitnej twórczości, jaką są m.in. dzieła Georga Philippa Telemanna.

Telemann komponować zaczął w wieku 10 lat i od tego czasu pisał w błyskawicznym tempie, nie zwalniając do końca swych dni. Jego rówieśnik Händel twierdził, że komponowanie przychodzi Telemannowi z taką łatwością, jak pisanie listów. Być może dlatego liczba stworzonych przez niego dzieł do dziś stawia go w czołówce najbardziej płodnych twórców wszechczasów. Stworzył dziesiątki oper i oratoriów, setki utworów kameralnych, pieśni i kantat. Jakby tego było mało, hobbystycznie zajmował się kopiowaniem partytur i pisaniem poezji. Był też świetnym pedagogiem, opublikował nawet podręcznik do nauki gry na klawesynie. To, że po dziś dzień zachwycamy się jego Tafelmusik (stworzoną na potrzeby arystokracji hamburskiej), to nie tylko efekt bogatej wyobraźni i umiejętności kompozytora, płynących z wieloletniego doświadczenia i niepodważalnego talentu. Kompozytor przykładał również wagę do promowania swojej twórczości, o czym świadczą jego słowa: „Dobry kompozytor powinien umieć zareklamować muzykę”.

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016


Więcej informacji: T U T A J

 

11.09 – Pasja wg św. Jana. I Ty musisz cierpieć
godz. 19:00,
Narodowe Forum Muzyki,
Sala Główna KGHM,
plac Wolności 1


Wykonawcy:

Andreas Spering– dyrygent
Sebastian Kohlhepp – Ewangelista
Dominik Köninger– Jezus 
Grace Davidson– sopran
Benno Schachtner – alt
Magnus Staveland– tenor
Tomáš Král – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny– kierownictwo artystyczne
B'Rock Orchestra

 

Program:

Johann Sebastian Bach – Pasja wg św. Jana BWV 245
Samir Odeh-Tamimi L'Apocalypse Arabe I (zamówienie Klarafestival 2016)
Annelies Van Parys And Thou Must Suffer (prologue - epilogue) zamówienie Muziektheater Transparant
 

Czas trwania [120']


Podczas koncertu nie przewidziano przerwy.


O koncercie
Kiedy ból, zarówno fizyczny, jak i psychiczny, staje się tak nieznośny, że pojawia się pytanie o sens, mówimy o cierpieniu. Cierpienie jest centralnym problemem historii Zbawienia, rozważanym rokrocznie od dwóch tysięcy lat. Poznanie sensu ofiary Chrystusa to istota Ewangelii, to istota rozważań pasyjnych. 

Dzisiejszy świat jest pełen cierpienia i przemocy, dlatego pytanie o sens jest wciąż powtarzane. Sens zdaje się być pojęciem relatywnym, objawia się w pełni tylko wobec wiary niezachwialnej. Lecz ta dana była tylko Chrystusowi. Człowiek wątpi i pyta, niczym Piotr i Piłat w Pasji według św. Jana. Czym jest prawda? – pyta Piłat. Czy legitymizuje ona wszelkie działania? – zastanawiamy się, oglądając doniesienia o kolejnych tragediach rozgrywających się w XXI wieku od Nowego Jorku po Islamabad, od Brukseli po Abudżę. 

Zderzenie niezachwianej wiary Chrystusa i pełnego wątpliwości Piłata stanowi sedno parateatralnej inscenizacji Bachowskiego arcydzieła przygotowanego w koprodukcji z Klarafestival. Pasja otoczona jest komentarzem akcji scenicznej, instalacji wideo, a także kompozycji współczesnych, nadających dziełu barokowemu kontekst współczesny. Prolog jest autorstwa czołowej belgijskiej kompozytorki Annelies Van Parys, zaś w miejscu kazania – pomiędzy pierwszą a drugą częścią dzieła – pojawi się utwór izraelsko-palestyńskiego kompozytora Samira Odeh-Tamimiego L’Apokalypse Arabe I do tekstu libańskiej poetki Etel Adnan, która swój nowatorski w formie poemat napisała pod wpływem wojny domowej w swoim kraju. Konflikty targające regionem nie wygasły, przez co poemat po czterdziestu niemal latach pozostaje boleśnie aktualny. 

Wszystkie warstwy spektaklu, bogate konteksty religijne i cywilizacyjne, przypominają nam, że żadna ze współczesnych cywilizacji nie wyzbyła się uprzedzeń, nienawiści, nietolerancji religijnej ani rasizmu. Jest manifestem artystycznym wymierzonym przeciw fanatyzmowi religijnemu.

Koncert w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016


Więcej informacji: T U T A J

11.09 – Enigma Fortuna

godz. 19.30,

Bielawa

koncert wyjazdowy

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

NFM

Podziel się

Wróć do spisu aktualności
<< Poprzednia Następna >>

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail