Zgłoś uwagę

Młodzi Menadżerowie Kultury

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rozpoczęły się warsztaty Młodzi Menadżerowie Kultury, którym patronuje Wrocław ESK 2016. Wczoraj odbyły się pierwsze zajęcia dla 30 młodych wrocławian, którzy chcą posiąść tajniki zarządzania kulturą. Poniżej prezentujemy krótką relację z dwóch pierwszych dni zajęć warsztatowych, nadesłaną przez organizatorów.

Dzień I

Na początek poruszono ważny temat, a mianowicie jak młodzi ludzie widzą cel swojej działalności menedżerskiej. Czy jest to 1,5 miliona odsłon clipu na youtube? Czy osiągnięcie popularności? A może wyłącznie kasa? Okazuje się, że sprecyzowanie celu nie należy do łatwych. Praktycy zaangażowani do projektu przez Polskie Radio Wrocław przekonywali, że kultura jest nie tylko fajna, ale że można też na niej zarobić pieniądze. Słowem – połączyć pasję z biznesem, budując sposób na życie. Sposób na życie dla osób bez wątpienia lubiących wyzwania, bo w wielu wypadkach organizacja przedsięwzięcia kulturalnego bywa wyzwaniem wręcz karkołomnym, na miarę misji Jamesa Bonda!

W pierwszym dniu zajęć młodzi uczestnicy dowiedzieli się także, jak ważny jest etap planowania eventów i że zagrożenia mogą przyjść zupełnie nieoczekiwanych stron. Wśród wielu przykładów z życia wziętych znalazła się historia świątecznych świeczek, które miały być dystrybuowane jako insert do gazety. Akcja była szeroko zakrojona, nakład wielu tysięcy egzemplarzy, reklamy poszły w eter, receptura wytworzenia świeczek opracowana na  specjalne zlecenie przez naukowców. Wyprodukowano świeczki w pięciu kształtach i o pięciu zapachach, zapewniono ludzi do insertowania, transport, słowem – wszystko zostało skrupulatnie zaplanowane. Jednej rzeczy organizatorzy nie przewidzieli: mrozu! Tej nocy słupek rtęci spadł sporo poniżej zera. Panowie rozwożący dostawy gazet do kiosków traktowali pisma ze zwykłą starannością, czyli nieco rzucali paczkami. Dwa te czynniki spowodowały, że w insertach zamiast świątecznych świeczek klienci znaleźli grudki i proszek. Dodatkowo w kilku przypadkach opakowanie nie wytrzymało trudów transportu i pękło, powodując wysypanie się śliskiego proszku na chodnik. Efekt: dwa złamania nogi oraz rzesza rozczarowanych klientów, którzy chcieli zebrać kolekcję świeczek.

Historia ta mogłaby być zabawna, gdyby nie jej konsekwencje. Jednak te i inne przykłady mają szansę na tyle mocno zapaść w pamięć uczestników warsztatów, by w przyszłości pomóc im uniknąć podobnych nieszczęść.

Uczestnicy będą mieć takżeokazję dowiedzieć się do czego służą umowy i jak się prawnie zabezpieczyć przed chorobą gwiazdy. 

Warsztaty potrwają cztery dni.

Dzień II

Krystalizują się już pomysły na wydarzenia kulturalne. Istnieje tu pełna dowolność; jedyne ograniczenie – pomysł musi kupić rynek. Jeśli uczestnicy źle zdefiniują grupę docelową, albo nieprzemyślanymi kanałami rozreklamują swoje przedsięwzięcie, może ich czekać sromotna klęska. Do tego dochodzą wypadki losowe, na które młodzi menedżerowie kultury nie mają  praktycznie wpływu. Mogą jednak ich negatywne skutki zminimalizować zawierając odpowiednie zapisy w umowach. Żeby jednak takich zapisów dokonać, trzeba przewidzieć maksymalnie dużo takich sytuacji. Dlatego też warto zapamiętać słowa wykładowcy z prawa: „Umowę tworzy się w dobrych czasach na złe czasy”.

Przykład z życia wzięty to historia początkującego w branży menedżera, który bardzo starał się pozyskać do swojego eventu pewną gwiazdę polskiej muzyki rockowej. Po wielu trudach wreszcie mu się to udało:  ustalono gażę w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych, ustalono termin występu i podpisano stosowną umowę. Jednak w dniu koncertu artysta nie pojawił się. Nie odbierał też telefonów, ani nie odpisywał na maile. Kiedy wreszcie wieczorem menedżerowi udało się dodzwonić do gwiazdy, ona oświadczyła, że zmieniła plany. Menedżer – jak już odzyskał mowę – natychmiast zajrzał do umowy i okazało się, że nie przewidział w niej żadnych sankcji prawnych na taką okoliczność i nic nie może zrobić!

Ten konkretny koncert zakończył się wielką kompromitacją, a menedżer musiał nie tylko zwrócić klientom pieniądze za bilety (ostatecznie nie otrzymali przecież tego, za co zapłacili), to jeszcze poniósł z własnej kieszeni wszystkie inne koszty, czyli wynajmu sali, opłacenia nagłośnienia wraz z obsługą, biura organizacji widowni, druku biletów, reklamy radiowej, itp.  I choć ostatecznie poradził sobie z porażką finansową, to jednak długo ciągnęła się za nim opinia niekompetentnego organizatora.

Dlatego też warto poświęcić czas i pieniądze na przygotowanie dobrej, przemyślanej umowy. Od tego jak dobrze menedżer zabezpieczy własne interesy zależeć może jego przyszłość i kariera zawodowa. W opisanym powyżej przypadku ewidentnie zabrakło opisania sankcji prawnych za niedochowanie warunków umowy. Mogą to być zwyczajowe kary umowne lub też alternatywne rozwiązania, np. obowiązek wykonania koncertu w innym terminie.

Już wkrótce odbędą się prezentacje wszystkich autorskich pomysłów przed marketingowcami na co dzień kwalifikującymi projekty do objęcia sponsoringiem. Rynkowe szanse powodzenia projektów ocenią przedstawiciele firm: Mirosław Wróbel Sp. z o.o. Autoryzowany Dealer Mercedes-Benz oraz CMSMirage sp. z o.o.

 

Tagi

Podziel się

Wróć do spisu aktualności
<< Poprzednia Następna >>

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail