Kunstlerhaus Bethanien w Berlinie to prestiżowy ośrodek rezydencyjny, centrum kultury i sztuki oraz galeria; przestrzeń dedykowana sztuce współczesnej skupionej wokół aktualnych problemów społecznych i kulturalnych.
Kama Sokolnicka wybrana została na rezydentkę przez dyrektora Kunstlerhaus Bethanien – Christopha Tannerta – na podstawie rekomendacji przygotowanych przez kuratorów: Michała Bieńka – kuratora ESK Wrocław 2016 w dziedzinie sztuk wizualnych, Sylwię Świsłocką-Karwot – wiceprezes Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Karolinę Freino, Annę Mituś – BWA Wrocław – Galerie Sztuki Współczesnej, a także Magdalenę Kardasz i Magdalenę Komornicką, reprezentujące Zachętę – Narodową Galerię Sztuki.
O artystce
Kama Sokolnicka to urodzona w 1978 roku i mieszkająca we Wrocławiu autorka kolaży, obrazów, rysunków, wideo i instalacji site-specific; absolwentka Wydziału Grafiki wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się głównie procesami związanymi z miejscem, terytorializmem, percepcją przestrzeni, obrazem jako funkcją pamięci, potrzebą orientacji w otoczeniu oraz fenomenem horror vacui.
Plan na rezydencję
Podczas rezydencji w Kunstlerhaus Bethanien Kama Sokolnicka zamierza pogłębiać i rozwijać swoje badania w odniesieniu do materiału i formy. Badania te dotyczą obecnie przede wszystkim procesów zachodzących w obrębie postrzegania oraz wątków, takich jak fałda (Le Pli znana z filozofii Deleuze’a), niedwoistość, ambiwalencja, przerwa, zmiana, stan wyprzęgnięcia z outsourcingowej fabryki usług czy spojrzenie z pozycji posthumanizmu.
Na początku rezydencji artystka planuje zająć się pracą z materiałem; wybierając poszczególne „ready mades”, tekstylia, metal, drewno i cement, będzie prowadzić z nimi próby. W kolejnych tygodniach przystąpi do realizacji kilku obiektów/rzeźb. Sokolnicka chce również kontynuować pracę nad swoimi kompozycjami tekstylnymi oraz przygotować nowe kompozycje łączące drewno, cement i metal. Ta otwarta formuła serii prac, które powstaną w trakcie rezydencji, będzie wynikać z form sygnalizowanych w jej poprzednich projektach. Podczas całego pobytu w Kunstlerhaus Bethenien, równolegle do pracy nad obiektami, artystka zamierza także rysować. W planach ma stworzenie nowej serii kolaży opartych na druku, jest też w trakcie pracy nad obrazami pod roboczym tytułem „Gdzieś indziej”.
Program A-i-R Wro został dofinasowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.