Zgłoś uwagę

Ślady istnienia, w hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz: ostatnie dni wystawy

Fundacja All That Art! Wrocław, Biuro Wrocław 2016, European ArtEast Foundation London, we współpracy z Magdalena Abakanowicz Studio, ma przyjemność prezentować Ślady istnienia, w hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz (1930 – 2017), wystawę retrospektywną dzieł jednej z najwybitniejszych artystek awangardowych Europy Wschodniej XX wieku, znanej z wykorzystywania tkaniny, jako materiału do rzeźb.

Prywatne zbiory artystki
Od 23 czerwca do 25 sierpnia 2017 roku w Galerii Dworcowej na Dworcu Wrocław Główny oraz w przestrzeniach miejskich zaprezentowanych zostanie ponad sto rzeźb i rysunków stanowiących przekrój twórczości Magdaleny Abakanowicz, pochodzących z jej prywatnych zbiorów. Niezwykły duet kuratorski Mariusza Hermansdorfera oraz Marii Rus Bojan daje doskonałą podstawę do wnikliwego spojrzenia na te wyjątkową postać świata sztuki, ale tez odkrycia Magdaleny Abakanowicz, jako kobiety, artystki, Polki. Retrospektywna wystawa, którą stworzył Mariusz Hermansdorfer – bliski przyjaciel oraz współpracownik artystki, długoletni dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu – wspólnie z Marią Rus Bojan, międzynarodową kuratorką specjalizującą się w sztuce Europy Wschodniej, obejmuje kluczowe prace stanowiące przekrój wszystkich etapów kariery artystki, zaprezentowany w szerokim spektrum miejsc oraz przestrzeni publicznych.

Lokalizacje
Główna część wystawy znajdzie się w Galerii Dworcowej na pierwszym piętrze Dworca Wrocław Główny, otwartej w 2016 roku, gdy Wrocław świętował rok Europejskiej Stolicy Kultury, a rzeźby zewnętrzne będą zlokalizowane na placu przed dworcem, w wirydarzu Muzeum Architektury, na dachu Muzeum Współczesnego Wrocław, w Przejściu Świdnickim – przyszłej miejskiej bibliotece, na lotnisku – Starachowice, na dziedzińcu Synagogi pod Białym Bocianem, w Dzielnicy Czterech Świątyń i przy Bastionie Ceglarskim przy ul. Purkyniego.

Twórczość artystki
Rozpoczynając działalność artystyczną w latach 60. i 70. XX wieku, Magdalena Abakanowicz zrewolucjonizowała tradycyjny język tkaniny artystycznej dzięki przekształceniu jej w formy przestrzenne, wzbudzające złożone wrażenia wzrokowe i dotykowe. Poprzez koncentrację na fakturze oraz powierzchni, dzieła artystki badają dialektykę pomiędzy tym, co organiczne i nieorganiczne, aby dotknąć granic życia. Zróżnicowane kształty oraz środki artystycznego wyrazu widoczne w jej pracach stanowią wyzwanie wobec konwencjonalnych koncepcji sztuki i zadają zasadnicze, uniwersalne pytania.

Począwszy od tkanin, kończąc na najnowszych monumentalnych instalacjach, wystawa „Ślady istnienia” ma na celu podkreślić wkład Magdaleny Abakanowicz w ubogacanie języka artystycznego wyrazu XX wieku, jak również jej wyjątkowy wpływ na wielu artystów nurtów współczesnych, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. W jednym z najważniejszych tekstów na temat artystki, Mariusz Hermansdorfer pisze: „Abakanowicz odrzuca wszystko, co piękne, dekoracyjne, co ubiera, kamufluje. Zdziera warstwę po warstwie, jakby ściągała skórę z człowieka. Zostaje tylko to, co niezbędne, co - być może - jedynie prawdziwe”. Podejmując myśl, Maria Rus Bojan zauważa, że: „Prace Magdaleny Abakanowicz to ślady istnienia, podkreślające wszystko to, co uważamy za ważne tu, w Europie Wschodniej. Forma nie stanowi wyłącznie wizerunku treści, jest także wiecznym śladem, w którym treść i znaczenie nie może zostać oderwane od formy. Żaden inny artysta z Europy Wschodniej nie był w stanie stworzyć form oraz treści tak głęboko oddających ludzkie losy doświadczane przez całe kraje cierpiące pod jarzmem komunizmu”.

Światowe dzieła M. Abakanowicz
Magdalena Abakanowicz zdobyła złoty medal podczas 7. Biennale Sztuki w São Paulo w 1965 roku, reprezentowała także Polskę podczas Biennale w Wenecji w 1980 roku. Prace artystki były wystawiane na ponad stu indywidualnych wystawach w najbardziej prestiżowych muzeach na całym świecie, w tym między innymi Frans Hals Museum w Haarlem (1968), Muzeum Narodowym w Sztokholmie (1970), Whitechapel Art Gallery w Londynie (1975), Museum of Contemporary Art. w Chicago (1982), Stadel Museum we Frankfurcie (1989), Muzeum Sztuki Współczesnej w Hiroszimie (1991), Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (1999), Galerie Nationale du Jeu de Paume w Paryżu (1999), Beelden aan Zee w Hadze (2003), a także w niedawnych wystawach retrospektywnych w Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie (2005), Muzeum Sztuki w Trondheim (2008), Museo Reina Sofia w Madrycie (2008), Museum Kunst Palast w Düsseldorfie (2008) oraz wielu innych instytucjach i galeriach. Prace artystki stanowią część stałych kolekcji największych muzeów na całym świecie, między innymi australijskiej Narodowej Galerii Sztuki, Muzeum Sztuki Współczesnej w Busan, Muzeum Sztuki Współczesnej w Hiroszimie, Centre Pompidou, Tate Modern, Metropolitan Museum of Art oraz MoMA, Hirshhorn Museum oraz Ogrodu Rzeźb w Waszyngtonie, Walker Art Center, a także Muzeum Narodowego w Warszawie i we Wrocławiu.

Effigies of life. Ślady istnienia
a tribute to / w hołdzie dla
MAGDALENA ABAKANOWICZ
Wystawa retrospektywna
23 czerwca – 25 sierpnia 2017

Kuratorzy: Maria Rus Bojan, Mariusz Hermansdorfer
Lokalizacja głównej ekspozycji:
Galeria Dworcowa, I piętro, Dworzec Wrocław Główny Ul. J. Piłsudskiego 105
Bilety: 10 złotych (normalny), 5 złotych (ulgowy) – dostępne w kasie Galerii

Pozostałe lokalizacje:
Dworzec Główny PKP, plac
Przejście Świdnickie, ul. Świdnicka
Muzeum Współczesne Wrocław, Pl. Strzegomski 2a
Muzeum Architektury, wirydarz, ul. Bernardyńska 5
Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika, hala główna
Synagoga pod Białym Bocianem, dziedziniec, ul. Włodkowica 7
Bastion Ceglarski, ul. Purkyniego

Organizatorzy:
Fundacja All That Art!
Biuro Wrocław 2016
European ArtEast Foundation
Producent: Magdalena Mielnicka
Koordynacja projektu i nadzór: Natalia Myślicka
Realizacja: mia ART GALLERY (Magdalena Mielnicka, Natalia Myślicka, Anna Masłoń, Joanna Wolan, Martyna Rominkiewicz)
Komunikacja i PR: Pelham, Gephard Group
Project wsparty przez: Irmina Nazar i Artur Trawiński

Główny Sponsor:
Marchewka Family Foundation

Sponsorzy:
Uzdrowisko Szczawno-Jedlina
Dom aukcyjny LIBRA
FF Fracht Sp. z o. o.
SleepWalker Boutique Hotel

Patronat medialny:
TVP Kultura
TVP3 Wrocław
Radio Wrocław
Rynek i Sztuka
Format
SZUM

Partnerzy:
Magdalena Abakanowicz Studio
mia ART GALLERY
Miasto WrocławFabryka Sensu
Miejska Biblioteka Publiczna
PKP S.A.
Muzeum Współczesne Wrocław
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Fundacja Bente Kahan
Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich o. Wrocław
Port Lotniczy Wrocław S.A.
BETARD
Volare

Wystawa otrzymała honorowy Patronat Prezydenta Wrocławia.

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

ABAKANOWICZ 2017 Wrzeciona - Spindles [Oval Forms] 1999 stal - steel [blacha-] 2 à- 95 x 95 x 330; 95 x 95x 410  Tempora Mutantur Flower z cyklu Wild Flowers  1999 chinese ink and charcoal - tusz i węgiel 100.3 x 75.5 cm (39 ½ x 29 ¾  inches ) 6. La Robe Blanche - Abakan Lady (fragment) 1972-1975 sizal 300 x 280 6. La Robe Blanche - Abakan Lady 1972-1975 sizal 300 x 280 9. Anatomy (bez nr) 2009 juta żywica drewno metal 90 x 30 x 20 postument wys. 72 cm Anatomy 6 2009 juta żywica drewno metal 115 x 98 x 28 (postument wys. 95) Flower of Alusal z cyklu Wild Flowers 1999 chinese ink and charcoal - tusz i węgiel 102.2 x 73.3 cm (40 ¼  x 28 7-8 inches) La Robe Blanche - Abakan Lady (FRAGMENT) 1972-1975 sizal 300 x 280 Mała embrologia (Fragment) 2002-2003 stainless steel - stal nierdzewna , w tle Flat Figures [Figury strzelnicze-] 1987 stal - steel 4 à (200 x 67 x 50-60) Postacie Kroczące - Walking Figures (Fragment) 1999 juta żywica - burlap resin 21 à (176-180) x (46-49) x (83-107)  Three handed (fragment) 2008 burlap resin wood - juta żywica drewno 173 x 84 x 45 Three handed 2008 burlap resin wood - juta żywica drewno 173 x 84 x 45 Bambini na Placu przed dworcem PKP Dream II 2003-2007 burlap resin - juta żywica 186 x 70 x 60 Konglomeraty w Przejściu Świdnickim Magdalena Abakanowicz, Ptaki, 5 sztuk, Lotnicko we Wrocławiu Magdalena Abakanowicz, Sroka Postaci żeliwne w wirydarzu Muzeum Architektury PTAKI Ptaki w drodze na Lotnisko Sroka w Przejściu Świdnickim Sroka, fragment Sroka Z grupy Mutanty stojące z grupy- Postacie tańczące - Dancing Figures  2001 burlap, resin, metal - juta, żywica, metal Bambini 2 Bambini 3

Pliki do pobrania

Tagi

Podziel się

Wróć do spisu aktualności
<< Poprzednia Następna >>

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail