Zgłoś uwagę

Trwa 37. Przegląd Piosenki Aktorskiej. Wywiad z Cezarym Studniakiem - szefem PPA

13-22 maja 2016

Jeden z najstarszych polskich festiwali teatralnych i muzycznych. W 2016 wyjątkowo odbędzie się w maju. Ta edycja będzie poświęcona artystom europejskim, odbędą się też trzy gale piosenki, związane z historią Wrocławia: polska, niemiecka i lwowska. W programie również prezentacje Nurtu OFF – małe projekty teatralne, koncerty w Klubie Festiwalowym i Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki, a także dyskusje i projekcje filmów muzycznych. Zapraszamy na wywiad z Cezarem Studniakiem.

„Wyśpiewać Jeruzalem, zagrać Wrocław”
Z Cezarym Cezi Studniakiem, aktorem, reżyserem i dyrektorem Przeglądu Piosenki Aktorskiej rozmawia Jacek Antczak.

J.A. Od dwóch lat jesteś szefem PPA, czy ktoś zadał Ci już fundamentalne pytanie – czym jest piosenka aktorska Anno Domini 2016?
C.S. To pytanie jest zadawane na każdym festiwalu i co roku prowokuje wielką dyskusję, głownie w środowisku specjalistów gatunku i dziennikarzy. W konsekwencji, również na każdym festiwalu, pojawia się prosta definicja: piosenka aktorska to interpretacja utworu słowno-muzycznego, czyli odnajdywanie teatru w piosence i piosenki w teatrze.
J.A.To czym różni się od innych piosenek, powiedzmy popowych?
C.S.Koncentracją na przekazie. Ale estradowe utwory też mogą stać się dobrą piosenką aktorską, przez skupienie na interpretacji i środkach aktorskich.
J.A. Mamy przykłady z historii PPA jak się interpretuje z jednej strony Leonarda Cohena, z drugiej Nicka Cave’a czy Toma Waitsa. A jak będzie w 2016 roku, kiedy dochodzi kontekst Wrocławia jako Europejskiej Stolicy Kultury? W programie sporo niespodzianek, na przykład Gala rozłożona na trzy spektaklo-koncerty, no i tym razem rozpoczyna festiwal.
C.S. Gala będzie tryptykiem, który opowie o Wrocławiu w trzech równoważnych odsłonach i w kontekście jego tożsamości: polskiej, niemieckiej i kresowej. Nasza Formacja Chłopięce „Legitymacje” postanowiła zabrać się za polski Wrocław.
J.A. Ale to nie powojenny, tylko „piastowski” Wrocław wzięliście na warsztat z Konradem Imielą i Samborem Dudzińskim?
C.S. Ponieważ piastowski Wrocław wydał nam się bardzo atrakcyjny i tak naprawdę wielu ludziom mało znany. Poza tym zrobimy to niewątpliwie z „legitymacyjną” swadą, dzięki czemu widzowie będą mogli bez kompleksów poczuć się jeszcze bardziej zdezorientowani w temacie niż przed spektaklem...
J.A. Przez piosenkę można opisać historię Wrocławia? Widzianego z pozycji artystów piosenki tworzących tu i teraz? O czym będą teksty i czy wiadomo, kto was wspomoże? Konrad mówił, że De Niro, niestety, nie mógł przyjechać.
C.S. Al Pacino też nie miał wolnego terminu, za to znajdzie go chyba Kinga Preis. A propos gwiazd. Od lat intensywnie staramy się o przyjazd Toma Waitsa do Wrocławia. Niestety rzadko koncertuje, siedzi na swoim ranczo i nie chce mu się nigdzie ruszać. Próbujemy naprawdę wszystkiego i nie działa. Jeżeli ktokolwiek ma jakiś magiczny sposób, to oddam wszystkie pieniądze, żeby zaprosić do nas tego artystę.
J.A. Wróćmy z Ameryki do piastowskiej rzeczywistości sprzed kilkuset lat.
C.S. Część piosenek do spektaklu piszemy sami, ale wykorzystamy też utwory, które kojarzą się z Wrocławiem. Ale to nie będą tylko piosenki. Spotkamy się też w spektaklu z amerykańskimi naukowcami, którzy wiedzą wszystko, więc o piastowskim Wrocławiu też nam opowiedzą. Tak, piosenką można opisać Wrocław, piosenką można opowiadać o wszystkim.
J.A. A jak PPA pokaże czasy Breslau w drugiej odsłonie Gali?
C.S. Reżyser Wiktor Rubin wymyślił bardzo ciekawą historię. Wiadomo, że w końcówce życia mieszkał i wykładał we Wrocławiu doktor Alzheimer, znany ze zdiagnozowania przypadłości, która dotyka coraz większą populację ludzi, czyli choroby Alzheimera. I „A” będzie właśnie spektaklem o zapominaniu. Także o zapominaniu bardzo silnej przecież kultury i niemieckiej historii naszego miasta.
J.A. Znam ludzi, którzy byli wielkimi fanami PPA, ale mają żal, zbyt mało jest ostatnio klasycznych piosenek, z którymi festiwal był zawsze kojarzony „A czemu nie zaproszą Juliette Gréco, która ma 80 lat, ale dalej występuje w paryskiej Olimpii?”, usłyszałem. 
C.S. Nie jestem zamknięty na Juliette Greco, czy innych artystów kojarzonych z klasycznym nurtem piosenki aktorskiej. Po prostu staram się poszerzać to zjawisko. Uważam, że „piosenka aktorska” praktycznie nie ma granic. Poza oczywiście magiczną definicją wspomnianą wyżej. Uwielbiam piosenki Juliette Greco i innych klasyków. Dwa lata temu wyreżyserowałem spektakl o Serge’u Gainsbourgu, który współpracował z Greco i innymi wspaniałymi artystami z tamtych lat. Są w programie PPA klasyczne pozycje, chociażby „Europejczycy”, spektakl ze Studenckiego Festiwalu Piosenki, gdzie posłuchamy pieśni absolutnych mistrzów gatunku.
J.A. Włącznie z autorem scenariusza i reżyserem, bo Bogusław Sobczuk też jest legendarną postacią PPA. Będą tam utwory Kurta Weilla, Jaromira Nohavicy, Charlesa Aznavoura...
C.S. W konkursie PPA też mamy kanon takich artystów, których wykonują młodzi wykonawcy, a to gwarancja jakości, zarówno literackich jak i muzycznych. Mogą śpiewać Przyborę, Kaczmarskiego, Młynarskiego, Osiecką, Brela czy z drugiej strony Waitsa i Cave’a. W tym roku sięgamy też do piosenek mocno osadzonych w polskich realiach przedwojennych w spektaklu o Eugeniuszu Bodo, z pewnością dla niektórych widzów ikony piosenki. Nie chciałbym się jednak koncentrować wyłącznie na ikoniczności. Nie wyobrażam sobie ograniczać festiwalowych spektakli wyłącznie do klasyki. Wydaje mi się, że po to się rozwijają muzyka, literatura, generalnie – sztuka, żebyśmy za tym podążali i nie widzę powodu, dla którego festiwal miałby stać w miejscu i kręcić się wokół kilku stylistyk, kilku nazwisk i artystów.
J.A. Jeździłeś po świecie i szukałeś artystów, których warto pokazać we Wrocławiu. Kogo wynalazłeś?
C.S. Na przykład nową jakością interpretacji piosenki aktorskiej będzie bardzo duży projekt „Jerusalem” Jordi Savalla, który związany jest z muzyką dawną, nieobecną dotychczas na naszym festiwalu. To wielka rzecz, jeśli chodzi o poszukiwania muzyczne w teatrze, które są dla mnie wyznacznikiem, gdyż to teatr nadaje treść i sens śpiewającemu aktorowi. W przypadku Jerusalem będzie to teatr, jako swoiste misterium, w którym na jednej scenie dojdzie do spotkania trzech najważniejszych religii i związanych z nimi kultur.
J.A. Mamy też Faun Fables, czyli amerykańską parę, która będzie śpiewała piosenki Ewy Demarczyk.
C.S. Bardzo ciekawa fuzja. Ludzie, którzy się wywodzą z folku amerykańskiego, ale po drodze zakochali się w muzyce europejskiej, a poszukując rożnych źródeł, natrafili na utwory Zygmunta Koniecznego i oszaleli na punkcie piosenek Ewy Demarczyk. Starają się je śpiewać nie tylko po angielsku ale i po polsku. Bardzo fajna, hippisowska energia. 
J.A. Beatlesi, no prawie – choć tu prawie nie robi różnicy – też przyjadą do Wrocławia?
C.S. Widziałem Magical Mystery Tour w Londynie, na West Endzie. To niezwykły, można powiedzieć edukacyjny spektakl, przekrój przez całą twórczość Beatlesów. Panowie wyglądają jak Beatlesi, śpiewają jak oni i grają jak oni. Podejrzewałem ich o playback, bo nie mogłem uwierzyć, że to aż tak doskonale brzmi. Ale rzeczywiście grają na żywca. Jest tam wszystko: od hamburskich, piwnicznych klimatów aż do końca, gdy Beatlesi skończyli koncertowanie i tylko nagrywali płyty. Widzimy także upływ czasu i zmieniającą się kulturę, od momentu, gdy chodzili w swoich, pięknie skrojonych garniturkach, od miłych, ładnych chłopców, po czasy hippisowskie, sferę buntu i mocnego zaangażowania politycznego.
J.A Piosenka aktorska nie byłaby sobą, gdyby zabrakło we Wrocławiu kogoś z piosenki francuskiej. Będzie Lior Shoov z Izraela, która mieszka we Francji. 
C.S. I śpiewa między innymi po francusku. Lior jeździ po całej Europie, a występuje nie tylko w salach koncertowych, ale także na ulicy. Mam nadzieję, ze uda nam się namówić, żeby wyszła też na nasz ryneczek. 
J.A. A wystąpi na Scenie Ciśnień. Festiwal tym razem wyjdzie też w miejskie plenery.
C.S. To jeden z argumentów, dla którego przenieśliśmy go w tym roku na maj. Mamy trzy duże projekty plenerowe. Spektakl Wiktora Rubina „A” zaplanowaliśmy w Arsenale, a w Parku Staromiejskim show „Rebel Babel Ensemble. Hiphop między narodami”, gdzie będziemy mieli do czynienia z przedstawicielami sceny hip-hopowej z rożnych krajów europejskich oraz z naszym ziomalem, czyli L.U.C-iem. To on pokazał, że hip-hop może być klarowną formą wypowiedzi w ramach zjawiska, jakim jest piosenka aktorska.
J.A W programie jest nurt offowy, ale nie ma nic o „chujowej piosence aktorskiej”.
C.S. To był tylko prowokacyjny tytuł spektaklu zwycięzcy konkursu off sprzed dwóch lat. Nurt off, czyli dziecko Wojtka Kościelniaka, który go zainicjował, jest istotnym elementem PPA, ponieważ jest to forma konkursu, dającą szansę na większą wypowiedź sceniczną połączenia piosenki z teatrem.
J.A. Pojawią się na nim Białoszewski, Witkacy...
C.S. Z roku na rok poziom offów jest coraz lepszy i wiele z projektów żyje później własnym życiem. W tym roku mamy dziesięciolecie nurtu off i z tej okazji dołączyliśmy do programu mistrzowski pokaz spektaklu, którego dawno już we Wrocławiu nie było, a jest grany z sukcesami na całym świecie, włącznie z festiwalem w Edynburgu, czyli „Stolik” Karbido.
J.A. Ostatnią część tryptyku Gali, kojarzy mi się z filmem „Prawo i pięść”. To ma być opowieść o Dzikim Zachodzie, czyli kształtowaniu się Wrocławia. Ale my mieliśmy właściwie „Dziki Wschód”, Stąd tytuł „10 do Yumy. Eastern”.
C.S. To także premiera. Mamy w tym roku rekord – dwadzieścia premier. Spektakl Agnieszki Korytkowskiej-Mazur to historia kolonizacji naszego regionu i Wrocławia przez ludność ze wschodu. Scenariusz do tego projektu napisał Sebastian Majewski. Zapraszam wszystkich bardzo serdecznie.

Formuła PPA znacząco poszerzyła się w ostatnich latach. Co roku we Wrocławiu występowało wielu znakomitych artystów teatru i piosenki z Polski i zagranicy. Do tej pory gościliśmy, między innymi: Laurie Anderson, Marianne Faithfull, Nicka Cave’a, Patricię Kaas,The Tiger Lillies, Antony’ego (and the Johnsons), Gogol Bordello, Amandę Palmer, The Magnets, Brendana Perry’ego, Lisa Gerrard, Johna Cale’a, Marka Lanegana, a także zespół legendarnego Berliner Ensemble z „Operą za trzy grosze” w reż. Roberta Wilsona czy „Muszkę owocówkę” w reż. Christopha Marthalera z teatru Volksbuehne.



Program:

13 maja / piątek

18:00 | Nietoperz / TR Warszawa

Teatr Muzyczny Capitol, Duża Scena | bilety 50 i 60 zł

20:30 | Rebel Babel Ensemble. Hip-hop między narodami / REBEL BABEL ENSEMBLE (Polska, Hiszpania, Dania…) PREMIERA

Park Staromiejski | bilety 15 zł

18:00, 21:00 | OFF: Zły Pan, czyli nie tylko dla dorosłych bajka PREMIERA

Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu | bilety 1 zł

19:00, 22:00 | OFF: Do nie-siebie samego PREMIERA

Teatr Arka | bilety 1 zł

22:00 | KLUB: Bębny na otwarcie – Papadram & Friends
DJ Siwy

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

20:00 | Antykabaret „Dobry Wieczór we Wrocławiu”
IMPREZA TOWARZYSZĄCA

Stary Klasztor, Sala Gotycka | bilety 20, 30 i 40 zł tylko u organizatora (patrz opis)

 

14 maja / sobota

16:00, 19:30 | Koncert Galowy: Budorigum, czyli amerykańscy naukowcy o polskim Wrocławiu / Formacja Chłopięca Legitymacje i goście PREMIERA

Teatr Polski | bilety 100, 150 i 180 zł: 16:00 / 19:30

17:00 | Medea / Medea Group (Szwajcaria / Polska) PREMIERA

Teatr Muzyczny Capitol, Scena Ciśnień | bilety 35 zł

11:00, 16:00 | OFF: Pieśni dla miasta PREMIERA

start na Podwórku Capitolu | bilety 1 zł

18:00, 21:00 | OFF: Bowie Horror Story PREMIERA

Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu | bilety 1 zł

14:45, 15:30, 16: 15, 18:00, 18:45, 19:30, 20:15 | OFF: Słowa do tańca PREMIERA

Teatr Muzyczny Capitol, Sala Prób | bilety 1 zł

22:00 | KLUB: SKA SKA SKA! / Skadyktator i Jego Kosmiczne Combo
DJ Matej

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

15 maja / niedziela

16:00, 19:30 | Koncert Galowy: Budorigum, czyli amerykańscy naukowcy o polskim Wrocławiu / Formacja Chłopięca Legitymacje i goście

Teatr Polski | bilety 100, 150 i 180 zł: 16:00 / 19:30

17:00 | Medea / Medea Group (Szwajcaria / Polska)

Teatr Muzyczny Capitol, Scena Ciśnień | bilety 35 zł

18:00 | Benjamin Clementine (Wielka Brytania)

Teatr Muzyczny Capitol, Duża Scena | bilety 80 i 100 zł

17:00, 20:00 | OFF: Matka Courage krzyczy PREMIERA

CRK| bilety 1 zł

18:00, 21:00 | OFF: Mama i tata jako zaprogramowane źródło naszego pochodzenia PREMIERA

Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu | bilety 1 zł PREMIERA

14:45, 15:30, 16: 15, 18:00, 18:45, 19:30, 20:15 | OFF: Słowa do tańca

Teatr Muzyczny Capitol, Sala Prób | bilety 1 zł

22:00 | KLUB: Babu Król
DJ Filip na bosaka

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł


16 maja / poniedziałek

16:00 | II Etap Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki

Impart | bilety 30 i 40 zł

21:00 | Stolik / Karbido

Teatr Muzyczny Capitol, Scena Ciśnień | bilety 30 zł

18:00, 21:00 | OFF: Tyki-dusze-nar-Europa PREMIERA

Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu | bilety 1 zł

14:00, 14:45, 15:30, 16: 15, 18:00, 18:45, 19:30, 20:15 | OFF: Słowa do tańca

Teatr Muzyczny Capitol, Sala Prób | bilety 1 zł

22:00 | KLUB: Sutari
DJ Ożóg

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

 

17 maja / wtorek

18:00 | Lior Shoov (Izrael)

Teatr Muzyczny Capitol, Scena Ciśnień | bilety 20 zł

19:30 | Czyż nie dobija się koni? / Państwowe Policealne Studium Wokalno-Aktorskie im. Danuty Baduszkowej, Gdynia

Wrocławski Teatr Współczesny | bilety 15 zł

20:00 | Jerusalem / Jordi Savall, La Capella Reial De Catalunya, Hespèrion XXI
(Izrael, Grecja, Syria, Armenia, Turcja, Anglia, Francja, Hiszpania, Włochy, Belgia)

Teatr Polski | bilety 40, 60 i 80 zł

21:00 | Godzina Wrońca / Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu (Międzywydziałowe Koło Naukowe) IMPREZA TOWARZYSZĄCA

Duża Scena Teatru Szkolnego PWST | bilety w PWST

17:52, 18:34, 19:18, 20:09 | Ewolucja gwiazd / Instytut B61 – w spektaklu używany jest stroboskop!

wyjazd spod Teatru Muzycznego Capitol | bilety 45 zł: 17:52 / 18:34 / 19:18 / 20:09

17:00, 20:00 | OFF: Pożegnanie z Bogiem PREMIERA

Impart, Scena Kameralna | bilety 1 zł

18:00, 21:00 | OFF: Inne gatunki PREMIERA

Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu | bilety 1 zł

14:45, 15:30, 16: 15, 18:00, 18:45, 19:30, 20:15 | OFF: Słowa do tańca

Teatr Muzyczny Capitol, Sala Prób | bilety 1 zł

22:00 | KLUB: Silent Party / 3 kanały, 3 DJ-ów

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

18 maja / środa

18:00 | Faun Fables (USA)

Teatr Muzyczny Capitol, Scena Ciśnień | bilety 30 zł

20:00 | Magical Mystery Tour (Wielka Brytania)

Teatr Muzyczny Capitol, Duża Scena | WYPRZEDANE

17.52, 18.34. 19.18. 20.09 | Ewolucja gwiazd / Instytut B61 – w spektaklu używany jest stroboskop!

wyjazd spod Teatru Muzycznego Capitol | bilety 45 zł: 17:52 / 18:34 / 19:18 / 20:09

18:00, 21:00 | OFF: Zezwierzęcenie PREMIERA

Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu | bilety 1 zł

14:45, 15:30, 16: 15, 18:00, 18:45, 19:30, 20:15 | OFF: Słowa do tańca

Teatr Muzyczny Capitol, Sala Prób | bilety 1 zł

22:00 | KLUB: Iva Nova (Rosja), DJ Dotyk Dźwiękiem

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

 

19 maja / czwartek

18:00 | Europejczycy

Impart | bilety 60 i 70 zł

19:30 | Jestem VIPem / Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie

Wrocławski Teatr Współczesny | bilety 15 zł

20:30 | Koncert Specjalny: A. / reż. Wiktor Rubin PREMIERA

Dziedziniec Arsenału | bilety 50 i 60 zł

18:00, 21:00 | OFF: Bambusowe kobiety PREMIERA

HART | bilety 1 zł

14:00, 14:45, 15:30, 16: 15, 18:00, 18:45, 19:30, 20:15 | OFF: Słowa do tańca

Teatr Muzyczny Capitol, Sala Prób | bilety 1 zł

22:00 | KLUB: Czerwie grają do filmu niemego „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”
DJ Romekrege

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

 

20 maja / piątek

16:00, 20:30 | Koncert Finałowy: Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i „Świat zaczął się dziś” / reż. Natalia Korczakowska PREMIERA

Teatr Muzyczny Capitol, Duża Scena | bilety 80, 100 i 120 zł: 16:00 / 20:30

21:30 | Koncert Specjalny: A. / reż. Wiktor Rubin

Dziedziniec Arsenału | bilety 50 i 60 zł

22:00 | KLUB: Deriglasoff Band
DJ Ryan R.

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

 

21 maja / sobota

16:30, 20:00 | Koncert Specjalny: 3:10 do Yumy. Eastern / reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur PREMIERA

Teatr Polski | bilety 50, 60 i 80 zł: 16:30 / 20:00

20:30 | 5’nizza (Ukraina)

Browar Mieszczański | bilety 30 zł WYPRZEDANE

22:00 | KLUB: Laura Palmer Cover Story
TASK NUMBER ONE

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

 

22 maja / niedziela

17:00 | Bohater. Monodram Macieja Musiałowskiego / reż. Jacek Bała PREMIERA

Teatr Muzyczny Capitol, Scena Ciśnień | bilety 15 zł WYPRZEDANE

19:00 | Mumio: Welcome Home Boys PREMIERA

Teatr Muzyczny Capitol, Duża Scena | bilety 60, 80 i 90 zł WYPRZEDANE

19:00, 21:00 | 4.’12 – i koniec / reż. Agata Duda-Gracz PREMIERA

Teatr Polski | bilety 9,99 zł: 19:00 / 21:00 WYPRZEDANE

22:00 | KLUB: DJ Profan

Teatr Muzyczny Capitol, Klub Festiwalowy | bilety 1 zł

 

Więcej na: www.ppa.wroclaw.pl

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

ppa 2016 2 37PPA_plakat_poster_by Ryszard Kaja

Podziel się

Wróć do spisu aktualności
<< Poprzednia Następna >>

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail