Zgłoś uwagę

W Pekinie zakończyła się 6. edycja Olimpiady Teatralnej. Kolejna odbędzie się we Wrocławiu w roku 2016

Olimpiada Teatralna Pekin

21 grudnia w Pekinie odbyła się konferencja prasowa zamykająca 6. edycję Olimpiady Teatralnej, w której udział wzięli: Jarosław Broda, dyrektor Wydziału Kultury we Wrocławiu, Krzysztof Maj, dyrektor generalny ESK oraz Jarosław Fret, dyrektor Instytutu im. Jerzego Grotowskiego i przewodniczący Rady Kuratorów ESK 2016. Podczas konferencji zaznaczono, iż Wrocław będzie gospodarzem kolejnej edycji Olimpiady, która będzie odbywać się w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

W trakcie konferencji kilkukrotnie podkreślano sukces, jaki odniósł Teatr ZAR na Olimpiadzie Teatralnej. Od 17 do 19 grudnia 2014 Teatr ZAR miał okazję grać spektakl „Cesarskie cięcie”, który cieszył się sporym zainteresowaniem publiczności. Prof. Liu Libin, dyrektor Centralnej Akademii Dramatycznej w Pekini, wyraził nadzieję na dalszą współpracę z wrocławską grupą, a Zhang Yu zapowiedział, że prezentacja Teatru ZAR otworzyła nowy rozdział współpracy z chińskim teatrem.

Teatr ZAR i „Cesarskie cięcie”

Obok tradycyjnego teatru chińskiego i spektakli takich twórców, jak Theodoros Terzopoulos, Tadashi Suzuki i Robert Wilson odbyły się trzy pokazy „Cesarskiego cięcia” Teatru ZAR. Przedstawienie, którego premiera miała miejsce w grudniu 2007 roku w Instytucie Grotowskiego, dotychczas było prezentowane w kilku miastach w Polsce, a także w Paryżu, Londynie, Florencji, Kluż i Sybinie w Rumuni, w San Francisco,  Los Angeles, Bostonie, Rio de Janeiro i São Paulo. Podstawowa linia struktury muzycznej przedstawienia została zbudowana w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Spektakl odwołuje się do potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego. Podczas festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 „Cesarskie cięcie” zdobyło prestiżowe nagrody Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award.

Polskie wątki na Olimpiadzie Teatralnej

Na program Olimpiady składały się również wykłady. O teatrze w wolnej Polsce, na przykładzie twórczości reżyserów nowego pokolenia, opowiedział Jacek Kopciński. Redaktor naczelny miesięcznika „Teatr” przybliżył obraz polskiego teatru współczesnego oraz polską mentalność, wyobraźnię i kodeks wartości, które odzwierciedla scena. Monika Blige, dyrektor programowy Instytutu Grotowskiego, w wystąpieniu „Instytut im. Jerzego Grotowskiego – tradycje i wyzwania” zaprezentowała najważniejsze projekty artystyczne i badawcze Instytutu. Jarosław Fret, kurator ESK 2016 ds. teatru, dyrektor Instytutu Grotowskiego i lider Teatru ZAR, w wykładzie „Zapasy z pamięcią – pytania do Jerzego Grotowskiego” opowiedział o pracy Teatru ZAR oraz jego związkach z dorobkiem twórczym, jaki pozostawił po sobie Jerzy Grotowski.

Wyjazd zakończył się 21 grudnia symbolicznym przekazaniem reprezentantom Wrocławia pieczy nad 7. edycją Olimpiady Teatralnej. Główny nurt Olimpiady realizowany będzie pod hasłem-parafrazą tytułu jednego z tekstów Jerzego Grotowskiego, „Świat miejscem prawdy”. Formuła Olimpiady Teatralnej zostanie poszerzona o nowe wątki i motywy, skupione wokół kluczowej idei spotkania najwybitniejszych twórców europejskiego teatru trzech pokoleń przełomu XX i XXI wieku. Olimpiada Teatralna stanie się przyczynkiem do poważnej dyskusji na temat kierunków ewolucji teatru europejskiego w ostatnim stuleciu.

Olimpiada Teatralna

Do tej pory odbyło się pięć edycji Olimpiady Teatralnej, każda z nich miała inną myśl przewodnią. Wśród miast-gospodarzy znalazły się: Delfy (1995, „Tragedia”), Shizuoka (1999, „Dając nadzieję”), Moskwa (2001, „Teatr dla ludzi”), Stambuł (2006, „Poza granicami”) oraz Seul (2010, „Sarang. Miłość i człowieczeństwo”). Na tegorocznej Olimpiadzie Teatralnej w Pekinie, która trwała od 1 listopada pod hasłem „Marzenie”, zostało zaprezentowanych 47 produkcji z 22 krajów. Zasadą Olimpiady jest otwartość na specyfikę tradycji teatralnej miejsca, w którym się odbywa. Gospodarz festiwalu przez kilka tygodni prezentuje swój dorobek w dziedzinie teatru i innych sztuk performatywnych. Stały punkt programu każdej Olimpiady stanowi przegląd dzieł wybitnych artystów teatru z całego świata. W tym roku wśród nich znalazł się Teatr ZAR.

Tagi

Podziel się

Wróć do spisu aktualności
<< Poprzednia Następna >>

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail