Zgłoś uwagę

Wrocław w mieście Lema. Początek międzynarodowego seminarium

13 września rozpoczął się festiwal „Miasto Lema” organizowany we Lwowie w dziesiątą rocznicę śmierci pisarza przez Europejską Stolicę Kultury Wrocław 2016 we współpracy z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Lwowskiego im. Iwana Franki i Forum Wydawców. Warto podkreślić, że inauguracja sesji naukowej w ramach festiwalu zbiegła się z zakończeniem przeglądu sztuk wizualnych zatytułowanego „Leminarium,” prezentującego prace inspirowane twórczością pisarza.

Jak powiedział kurator ESK ds. literatury i czytelnictwa Irek Grin podczas konferencji prasowej otwierającej festiwal „Miasto Lema,” to wyjątkowe przedsięwzięcie jest koronacją długoletnich starań Grzegorza Gaudena, byłego dyrektora Instytutu Książki, i zespołu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. „Chcemy, by Lem zagościł na stałe we Lwowie,” dodał Grin. Iryna Starovoyt, kierowniczka seminarium, podkreśliła natomiast ogromną wagę rodzinnego miasta w twórczości Stanisława Lema i zapowiedziała, że „Miasto Lema” organizowane będzie we Lwowie co dwa lata. 

Inauguracyjny referat wygłosił profesor Stanisław Bereś z Wrocławia, znawca twórczości Lema i autor wywiadu rzeki „Tako rzecze Lem”. Profesor Bereś omawiał przede wszystkim dwie powieści „antykryminalne” Lema, „Śledztwo” i „Katar,” które z jednej strony przewrotnie bawią się silnie skodyfikowanymi zasadami gatunku, a z drugiej – są literackim obrazem „niezwykłej przygody, jaką jest złapanie za rękę przypadku”, wyrażają podziw Lema dla stochastyki i jej roli jako klucza do nauki.

Pierwszy dzień „Miasta Lema” przyniósł wiele ciekawych wypowiedzi. Dejan Ajdacic z Kijowa poświęcił swój referat futurystycznym wizjom ciała człowieka oraz maszyn humanoidalnych. Svitłana Matvyienko z Toronto podjęła temat komunikacji cybernetycznej, przypominając Lema, który powracał do prac zajmujących się komunikacją międzyplanetarną i postrzegał człowieka jako część skomplikowanej przyrody. Wiele pytań i komentarzy wzbudził referat Oleha Romanchuka z Uniwersytetu Lwowskiego, poświęcony lemowskim teoriom sztucznej inteligencji. Autor postawił tezę, że dążenie do stworzenia sztucznej inteligencji niesie za sobą głębokie konsekwencje moralne, którym Lem poświęcił wiele miejsca w swojej twórczości. Ostatnim referentem pierwszego panelu był Maciej Płaza z Poznania, który mówił o inspiracjach, jakie Lem czerpał z kartografii jako metafory nauki.


Kluczowym elementem pierwszego dnia seminarium była popołudniowa dyskusja zatytułowana „Lem i Lwów. Spotkanie po rozdzieleniu,” w której udział wzięli: Wojciech Zemek, sekretarz Stanisława Lema, Irek Grin,  Andrij Pawłyszyn, dziennikarz i tłumacz, pisarki: Marianna Kijanowska i Viktoria Amelina oraz Bohdan Shumylovych. Dyskusję rozpoczął Andrij Pavlyshyn, mówiąc o bolesnej niemożności powrotu Lema do rodzinnego miasta po wojnie, a także o rosnącej popularności twórczości pisarza w tym mieście, gdzie powoli odzyskuje on należną mu pozycję. Irek Grin odniósł się do kontekstu stosunków polsko-żydowskich w przedwojennej Polsce, a także Holokaustu, których roli w twórczości Lema nie można pominąć, ale od których Lem konsekwentnie uciekał po wojnie. Wojciech Zemek potwierdził, że przez cały czas jego dziesięcioletniej pracy jako sekretarza Stanisława Lema temat zagłady nie pojawił się ani razu. A jednak Lem często wspominał Lwów, podkreślał, że nie jest krakowianinem, ale lwowianinem, że jego serce zostało w tym mieście. Marianna Kijanowska  i Viktoria Amelina opowiadały natomiast o obrazach Lwowa, które pojawiały się w twórczości polskiego pisarza i częściowo ukształtowały ich postrzeganie miasta.

Na środę 14 września oprócz prezentacji referatów zaplanowano światową prapremierę filmu Borysa Lankosza „Autor Solaris” oraz dyskusję z udziałem twórców tego obrazu: reżysera Borysa Lankosza i scenarzysty Wojciecha Orlińskiego. W czwartek natomiast Europejska Stolica Kultury zaprasza do Dzygi na dwa spotkania literackie poświęcone premierom książkowym z Serii wydawniczej ESK: „Nielegalny prąd” – polsko-ukraińska antologia poezji wrocławskiej w wyborze Jacka Bieruta oraz „Droga nie ma końca. Antologia bajki polskiej” w wyborze Wojciecha Bonowicza.

 

[Fot: Myroslav Parkhomyk]

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

Seminarium poświęcone twórczości Lema Seminarium (3) Seminarium (4) Seminarium (5) Seminarium (6) Seminarium (7) Seminarium (8) Seminarium (1) Seminarium (2)

Podziel się

Wróć do spisu aktualności
<< Poprzednia Następna >>

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail