Zgłoś uwagę

Zapomniane Miasto

Daty koncertów:
8.05.2016, 15.05.2016, 29.05.2016, 12.06.2016, 26.06.2016, 3.07.2016, 10.07.2016, 17.07.2016, 24.07.2016, 14.08.2016, 21.08.2016, 28.08.2016 o godz. 18:00

Odbywający się od maja do sierpnia cykl niedzielnych koncertów – niekonwencjonalnych wydarzeń artystycznych o zabarwieniu happeningowym, które są organizowane w „zapomnianych” wrocławskich przestrzeniach – na klatkach schodowych najpiękniejszych secesyjnych kamienic, w historycznych podwórkach, na zabytkowych dworcach kolejowych, terenach poindustrialnych. Wszędzie tam, gdzie zachowały się przede wszystkim przedwojenne obiekty architektoniczne.

SZCZEGÓŁY KONCERTÓW
Podstawą projektu jest połączenie muzyki i architektury, a jednym z jego głównych założeń – poszukiwanie uniwersalnego języka sztuki. Do nadrzędnie potraktowanych muzyki i architektury dołączą także stylizacje w zakresie mody i makijażu. Artyści będą ubrani w zaproponowane przez wrocławskiego stylistę ubrania, a także odpowiednio pomalowani. Całość stylizacji zostanie dopasowana do konkretnego wnętrza bądź miejsca koncertowego. Dzięki temu usytuowanej w niesamowitych przestrzeniach uczcie muzycznej będą towarzyszyć także wrażenia natury wizualnej.

Całość projektu ma zabarwienie happeningowe, a ze względu na wybór  przestrzeni publicznej jako miejsca działania pożądana jest interakcja między wykonawcami a publicznością. Oprócz ukazywania różnych form sztuki przedsięwzięcie zakłada możliwość szerszej prezentacji pięknych i zapomnianych zakątków Wrocławia, których szczegółowy wybór dokonany został po konsultacji z historykiem.

Każdy z koncertów będzie trwającym około trzydziestu minut występem jednego lub kilku muzyków. W otoczeniu wykonawców muzyki mogą znajdować się artyści odpowiedzialni za inny rodzaj sztuki (stylizacje, makijaż), ale będą oni tworzyć (wraz z przygotowanymi przez siebie stylizacjami) wyłącznie tło dla muzyki. Muzyka jest  tu wartością nadrzędną, ale dzięki umiejscowieniu dźwięku oraz samego artysty w konkretnym otoczeniu i uzupełnieniu jego wyglądu o daną stylizację, uzyskamy  pewien konkretny obraz, scenę. Muzyka jest ulotna, ale potrafi pozostać w pamięci słuchaczy na długo, a uzupełniona o konkretne, niezwykłe wrażenie wizualne jeszcze bardziej wpłynie na słuchacza, na jego wrażenia, uczucia, będzie potrafiła go poruszyć. Połączenie współgrającej z architekturą muzyki z innymi dziedzinami sztuki ma pokazać, że kultura jest wszechstronna i potrafi oddziaływać na różne zmysły człowieka i nieść przyjemność.

Podczas dwunastu koncertów wystąpią różni artyści-wirtuozi, przedstawiający poszczególne instrumenty (jeden lub kilka – jak np. kwartet wiolonczel). Zabrzmi twórczość z przełomu XIX i XX wieku oraz późniejsza (także współczesna oraz improwizacje) – adekwatna do wnętrz i przestrzeni, Elementem spajającym muzycznie kolejne występy będzie zaprezentowanie przez wszystkich artystów jednej z dwunastu części Tierkreis – cyklu Karlheinza Stockhausena (należącego do najwybitniejszych awangardowych kompozytorów XX wieku) pierwotnie opracowanego na pozytywki, będącego muzycznymi wizytówkami znaków zodiaku. Dwanaście części  cyklu wykonywać można w dowolnym opracowaniu (przez jeden instrument, dwa lub całą grupę. Części cyklu prezentowane przez poszczególnych artystów uzupełnione zostaną o wirtuozowski repertuar właściwy danym instrumentom.

Wszyscy zaproszeni do projektu artyści są w jakiś sposób związani z Wrocławiem, co jest kolejnym ważnym aspektem projektu Zapomniane Miasto – zależy nam na prezentacji artystów rodzimych, jak również tych pochodzących z naszego miasta, ale funkcjonujących obecnie w innych ośrodkach muzycznych, lub tych, którzy, choć nie wywodzą się ze stolicy Dolnego Śląska, od wielu lat tu działają.

Obok  dwunastu koncertów, na sam koniec, przewidziana jest także otwarta zabawa-potańcówka oberkowa, która odbędzie się w jednym z wrocławskich lokali – będzie to okazja do prezentacji jeszcze jednego gatunku muzyki, a także podsumowanie projektu dla twórców i odbiorców. Potańcówka pozwoli też lepiej zintegrować się uczestnikom projektu.

Wybrane przestrzenie są nierzadko zaniedbane i wręcz rażą swym stanem. Zależy nam na tym, by doprowadzić do zestawienia dwóch sztuk: muzyki i architektury, i ukazać  kontrast między „sztuką pielęgnowaną” a „zaniedbaną”. Pomysł ten ma szansę zyskać wielu zwolenników nie tylko wśród młodych ludzi, ale także wśród starszych mieszkańców miasta, którzy pamiętają jeszcze czasy świetności niektórych budowli, a ubolewają nad ich obecną kondycją. Dodatkowym celem połączenia współgrającej z architekturą muzyki z inną dziedziną sztuki, którą stanowi projektowanie mody i stylizacja, jest maksymalna integracja różnych wrocławskich środowisk twórczych i ich publiczności.

Umiejscawiając koncerty w tak nietypowych przestrzeniach, pragniemy także obalić stereotyp, że muzykę można wykonywać tylko w miejscach do tego przeznaczonych (w salach koncertowych, eleganckich wnętrzach) – można jej słuchać wszędzie i wszędzie można ją uprawiać. Formuła przeniesienia prezentacji muzyki klasycznej, sztuki wysokiej, do przestrzeni, w której takie wydarzenie wydać się może dziwne, a nawet absurdalne, powoduje, że dociera się do osób, które nigdy nie poszłyby do filharmonii lub muzeum. „Wdarcie się” ze sztuką wysoką w ogólnie dostępne miejsca kwestionuje stałe przyzwyczajenia ludzi i, obalając wspomniane stereotypy, stwarza sytuację nową, niecodzienną. Jest to pewnego rodzaju „przemycenie” kultury wysokiej do życia codziennego.

Projekt zakłada dotarcie do jak największej liczby odbiorców, co będzie możliwe poprzez przystępną formułę (krótki, opatrzony słowem koncert odbywający się niedaleko miejsca zamieszkania).

W zależności od miejsca prowadzone będą różne formy promocji wydarzenia – oprócz standardowych form używane będą te właściwe działaniom off-owym  (jak np. flash mob). Podczas wydarzenia niezbędna jest współpraca z jednostkami administracyjnymi, którym podlegają wybrane na koncerty przestrzenie, z miejskimi służbami organizacyjnymi i porządkowymi, organizacjami, które mogłyby wesprzeć  swobodne zrealizowanie poszczególnych wydarzeń, zaplanowanych w publicznych sferach miejskich, a także instytucjami i organizacjami, które prowadzą i wspierają procesy rewitalizacji zaniedbanych części Wrocławia.

Andrzej Kosendiak – dyrektor
Marta Niedźwiecka – koncepcja artystyczna
Organizator: Narodowe Forum Muzyki
http://www.nfm.wroclaw.pl/projekty/zapomniane-miasto
wstęp wolny

Galeria

Kliknij, aby powiększyć zdjęcie

zm2016-kafelek-1460461005 zapomniane-miasto-1457342739 zapomnianemiasto2005-fot.-pawel-zgodka-2-1457342832 fot.-pawel-glowacki-1457712593 zapomnianemiasto2005-fot.-pawel-zgodka-1457342830 zapomnianemiasto2005-fot.-pawel-zgodka-1-1457342838

Podziel się

Nagłówek


Email marketing software powered by FreshMail